Langrennstur til Steinsetfjellet. (29.03.2024)

Geschrieben von Erling (Erling Juul) GSM

Startpunkt Larssetervegen p-lomme. (893m)
Endpunkt Larssetervegen p-lomme. (893m)
Tourcharakter Langlauf
Tourlänge 3h 37min
Entfernung 14,0km
Höhenmeter 425m
Besteigungen Steinsetfjellet (1.253m) 29.03.2024 13:31
Besuche anderer PBE Larssetervegen p-lomme (893m) 29.03.2024 10:58

Det var meldt noen få timer med noenlunde pent vær midt på langfredagen. Litt usikker på hva jeg skulle finne på lastet jeg randonnéeutstyr, fjellski og langrennski inn i bilen og kjørte av gårde. Værmeldingen kunne tyde på bedre vær lengre vest, og da ble valget oppover Numedalen. På Rødberg så jeg på skisporet.no at en løypemaskin kjørte spor litt vest for Steinsetfjellet, så da kjørte jeg oppover Smådølaveien. Interessant biltur med anslagsvis 15 cm snø i veien og bare noen få biler som hadde kjørt der tidligere. Det ble mye sleng på bilen, men 4-hjulsdrift og ESP gjorde at jeg unngikk brøytekantene.

Jeg valgte langrennskiene med feller som fungerte veldig bra i løypene, og for så vidt også der jeg måtte gå på veien. Ca 1040 moh skar jeg ut i løssnøen og gikk direkte mot Steinsetfjellet. Heldigvis bar snøen ganske bra, ellers hadde det vært altfor tungt med så smale ski. Litt oppe på fjellet møtte jeg tåka og ble ganske desorientert. Jeg måtte bruke pb-appen for å orientere både mot trigpunktet og toppunktet på Steinsetfjellet. Toppunktet var ikke noe blivende sted, og da jeg skulle ned igjen hadde jeg mistet retningssansen fullstendig. Kompass hadde jeg ikke med meg, noe som bør være obligatorisk på slike turer, men med kart på telefonen fant jeg en farbar vei ned igjen. Det var ikke så god god glid i løssnøen, så det var bare å la det stå til nedover. Siste biten ble langrennsspor som på vei oppover.

På bilturen hjem igjen kjørte jeg heller Smådøla mot Dagali. Fortsatt dårlig bilføre, og en møtende bil kjørte i grøfta da de skulle passere meg. Med hjelp fra noen andre som også kom til fikk vi dyttet bilen opp på veien igjen.

Her er jeg helt i starten av turen og ser opp mot solfylte Steinsetfjellet.
Strøkne nyoppkjørte langrennsspor.
Her har jeg gått ut av langrennssporet og tar peiling rett på Steinsetfjellet hvor det nå er skyet.
Her har jeg nådd restene av et trigpunkt 500 meter nord for toppunktet på Steinsetfjellet.
Bilde fra toppen av Steinsetfjellet.
Det var nok mest skyer på toppen akkurat da jeg var der. Her ser det jo lettere ut mot Steinsetfjellet.
Hengelås på bommen. Jeg står parkert ved veien til venstre i bildet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.