Spasertur for å se Perito Moreno breen. (15.12.2023)

Geschrieben von Erling (Erling Juul) GSM

Startpunkt Perito Moreno breen p-plass (300m)
Endpunkt Perito Moreno breen p-plass (300m)
Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 2h 17min
Entfernung 3,4km
Höhenmeter 137m
Besuche anderer PBE Perito Moreno breen p-plass (305m) 15.12.2023 15:19

Turen i Argentina var kommet til Patagonia etter et ettermiddagsfly fra Buenos Aires til El Calafate. Det er litt over 2000 km, og man havner på 50 grader sør. Første kvelden i El Calafate hadde jeg glemt å ta på meg lue og votter.

På fredag morgen satt jeg på hotellet i El Calafate og ventet på bussen som skulle ta meg til Perito Moreno breen inntil jeg innså at det måtte være noe jeg hadde misforstått. Det fikk jeg oppklart i resepsjonen; de hadde ikke bestilt noe til meg, og anbefalte meg å gå til busstasjonen i El Calafate, noe jeg gjorde med håp om at det kanskje gikk an å hive seg med på en busstur kl.09. Det var det ikke, men jeg fikk bestilt og betalt tur kl.12, og de skulle hente meg på hotellet. Tror det kostet 14000 pesos eller 160kr for en tur som skulle vare 7-8 timer.

Etter det returnerte jeg til hotellet. Bussen til breen ble akkurat full med turister. Turen tok nesten to timer, og på veien dit måtte vi betale 12000 pesos i inngangsavgift til nasjonalparken. Like før breen gikk noen av for å ta en båttur på Lago Argentino for å komme nærmere breen. Det kostet 40.000 pesos, og litt bortkastet synes jeg siden man ikke kan se opp på breen fra båten.

Etter en liten sandwich og kaffe på kaféen hvor vi ble satt av etter bussturen hadde jeg god tid til å rusle rundt på de godt tilrettelagte «turstiene». Jeg tok drøssevis med bilder, for dette syntes jeg virkelig var fascinerende. Vi har jo mange breer i Norge, men ingen som denne tror jeg.

Jeg fikk litt følelse av at jeg var i en utgave av Norge på steroider i området rundt Perito Moreno breen. Alt var større enn det vi har i Norge. Hele breen jeg var ved inklusive hovedbreen langt inne i tåka skal visstnok være den største i verden utenom Antarktis og Grønland. Opplevelsen av å stå på de godt tilrettelagte balkongene var som å ha et vidvinkel lerret rullet opp foran meg.
Bussturen tilbake til El Calafate var selvfølgelig kjedelig. Spenningsmomentet var om jeg rakk å hente leiebilen før de stengte kl.19:30. Det gikk med et nødskrik, så slapp jeg det dagen etter. Og dagen etter ble det tur til El Chaltén.

Det var mange slike skilt som forklarte hva vi så.
Hele brefronten.
Godt tilrettelagte turstier her.
Dette er en liten arm av Lago Argentino. Hele innsjøen er fire ganger større enn Mjøsa.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.