Healabhal Mhor (07.10.2022)

Geschrieben von geirr (Geirr Karlsen)

Startpunkt Kinlochfollart
Endpunkt Kinlochfollart (471m)
Tourlänge 3h 54min
Entfernung 10,5km
Höhenmeter 471m
Besteigungen Healabhal Mhor (471m) 07.10.2022

MacLeod`s Table North.

Jeg var på Skye for 15 år siden og siden den gangen har disse to toppene spøkt i bakhodet mitt. De er fantastiske fra veien med sine karakteristiske flate topper.
Denne gangen åpnet det seg en mulighet på turens nest siste dag og jeg la i vei med sønnen min på 11 år for å ta nordtoppen, den største og laveste.

Vi gikk fra huset vi leide, utenfor Dunvegan (i nærheten av Kinloch campsite), i ti-tiden og fulgte veien til vi kom ut på B884. Denne fulgte vi til det stakk av en grusvei (Osdale) til venstre. Veien endte ved Osdale Cottages, to utleiehus.
Vi fulgte Osdale Burn oppover en liten dal, på en gjørmete sti og etter hvert gikk det også svakt oppover. Omtrent halveis opp (i høydemeter) kom vi opp av dalen og startet på selve krafttaket.
Her var stien litt av og på, det var vått og litt "myrete" men oppover bar det. På det siste grønne belte før platået var det tørrere og stien dukket opp igjen.
Vi kom oss opp på akkurat 2 timer.
Toppen var flat og våt. Utsikten fantastisk. Om det nå var slik at Macleod`ene serverte kongen middag der oppe, måtte det vært litt av en opplevelse.

Vi tok en rast ved varden, tok deretter mange bilder. Fantastisk utsikt over de ytre Hebridene og hele norddelen av Skye. Deretter startet turen ned.
Denne gangen tok vi en avstikker, det var ei ku som ropte så stygt, men det kom en haglebyge og turfølge var sliten så vi måtte avblåse undersøkelsene. Fulgte etter hvert samme rute tilbake til huset.

En fantastisk tur som anbefales på det varmeste. Vi gikk 11 km og brukte 3 timer og 15 minutter + pausen for mat og bilder på toppen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.