Svartdalspigger, Langedalstinder og Mesmogtinden (21.08.2021)

Geschrieben von JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Søre Langedalstinden (2.030m) 21.08.2021 19:05
Besuche anderer PBE Gjendebu (990m) 21.08.2021 09:17
Helårsbro Storåe (988m) 21.08.2021 22:36

Endelig en Jotunhelg igjen, over et år siden forrige tur er alt for lenge. Traff utrolig godt på helga også med et kjempevær hele helga. Ble ferdig med andreslåtten på fredag. Og etter å ha pakket og gjort alt klart satte jeg vekkeklokka på 03.52, kom meg i bilen og kjørte opp til den store parkeringa før Gjendesheim og skyttelbuss inn til Gjendebåten. Var der ute i veldig god tid før avgang og en stund før avgang kom også Svein. Båten inn og sjekket inn og ordnet utstyret. Kom oss i vegen litt før 09.30.

I starten fulgte vi stien opp brattbakken til inngangen til Svartdalen før vi kom oss opp på ryggen mot Svartdalspiggene. Lett og greit opp på Nordre Svartdalspiggen, også lett videre mot Store Svartdalspiggen med et lite klyvepunkt på veg ned i skaret. Fra Store gikk vi ca 150 meter i luftlinje tilbake og der fant vi et tydelig drag ned og kom oss veldig greit tilbake på ryggen videre. Et par plasser en måtte gå litt ned i vestsida på ryggen for å komme videre. En ganske fin å lettgått rygg å gå utover til Søre. Store Svartdalspiggen tar seg veldig godt ut fra ryggen her, da den nesten ser ubestigelig ut. Også lett videre fra Søre til Langedalstinden på gode forhold som idag, opp til Langedalstind kan sikkert være litt mer utfordrende om det er isete eller hard snø, men nå var det bart hele veien opp. Videre greit ned til bandet mot Mesmogtind. Begynte med å gå ryggen et lite stykke til vi kom oss litt inn i sør sida. På omtrent høyde 2220 var det en steinrenne som med litt artig og grei klyving tok oss opp på toppryggen og bare å gå fint bort til toppen. Ned igjen samme vei og fra bandet fant vi noen varder som viste vei nedover sørsida til vi kom ned og enkelt gikk videre oppover til Midtre Langedalstind og Søre Langedalstind. Ned fra Søre Langedalstind var det veldig greit og lettgått et lite stykke øverst til det begynte å bli brattere nedover. Veldig løs og bratt side ned her. Etter det greit rundt vannet og opp i bandet. Med slitne bein ble Langedalen med enten veldig løs morenemasse eller grov ur seig å gå. Det ble en lang dag i fjellet og etter litt bushing i mørket etter å ha mistet stien etter å kommet ned fra Langedalenog og lete i mørket etter et sted å greit komme over Veslåe tørrskodd. Vi fant en plass det lett gikk å steingå over og rett opp på andre siden var stien som kommer fra Fondsbu. Da var det godt med god sti det siste stykket tilbake til hytta. Framme på hytta ca 22.45, fikk vi både øl, skinkesteik og moltekrem til middag. Så det smakte utrolig godt etter en lang dag ute, og en utrolig god service her inne på Gjendebu! Takk for en flott tur og dag Svein!

Dagens første topp Nørdre Svartdalspiggen.
Toppen av Nordre Svartdalspiggen, Store Svartdalspiggen bak med Mesmogtinden til venstre og Søre Svartdalspiggen til høyre.
Flott utsikt, her mot blandt annet Snøholstind, Mjølkedalstind, Raudalsegga og Skardalsegga.
Svein på toppen av Store Svartdalspiggen.
Mesmogtinden og Langedalstinde.
Slettmarkhøe.
Tilbakeblikk på Store Svartdalspiggen etter omgåelsen i sida.
Midtre Svartdalspiggen med Store Knutholstinden bak.
Toppen av Søre Svartdalspiggen med Mesmogtind og Langedalstind.
Tilbakeblikk over Svatdalspigger.
Toppvarden på Langedalstiden. Store Svartdalspiggen til høyre.
Kvitskardtinden og Torfinnstinder bak til høyre.
Mesmogtinden. Store Svartdalspiggen bak.
Flott toppvarde på Mesmogtinden. Store Knutholstind bak.
Ny kremtopp!
Toppen av Midtre Langedalstind, Søre Langedalstind bak og Torfinnstindene til venstre.
Tilbake på Mesmogtinden og sida ned fra skaret, og flanken vi fulgte hit under snøfeltet.
Langedalstind og Mesmogtinden.
Søre Langedalstind med Mesmogtinden bak.
Flott ved vannet på 1670moh.
Flott lys på tur ut Langedalen.
Startzeitpunkt 21.08.2021 09:17

Benutzerkommentare

Flott runde

Geschrieben von Gråbein 23.08.2021 12:14

og så bra dere fikk kommet dere i høyden igjen :0)

Sv: Flott runde

Geschrieben von JoNy 23.08.2021 12:19

Det ble en flott runde :) Og takk for en flott turrapport, tok utgangspunkt i turrapporten din da jeg planla turen. Regner med at det kanskje er finere og bedre ut Svartdalen som du gjorde enn Langedalen :)

Stortur!

Geschrieben von janyga 22.08.2021 19:02

Ser ut til å ha vært en flott tur! Nydelig vær :-)

Sv: Stortur!

Geschrieben von JoNy 23.08.2021 11:57

Det ble en utrolig flott tur. Været traff en godt med denne helga :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.