Bjørnheiknotten og Risåsheia (08.09.2020)

Geschrieben von Roger (Roger Gundersen) GSM

Besteigungen Bjørnheiknotten (518m) 08.09.2020
Risåsheia (334m) 08.09.2020

Topper i Drangedal

Bjørnheiknatten 518 moh
Skogstopp mellom Bostrak og Gautefall. Parkerte ved bommen på Torstølveien og gikk videre inn veien mot Torstøl. Gikk opp i skogen etter Delidalsbekken ved en gammel skogshytte. Tok strake veien opp mot toppen. Fint lettgått terreng. Fin og markert topp, med et tydelig markert toppunkt. Det er to høydepunkt her oppe, var oppe på begge.

Fra Bjørnheiknotten
Bjørnheiknotten - toppunkt

Risåsheia 334 moh
Startet fra Honsdalsveien litt over 2 km fra Joker Landhandel i Bø i Tørdal mot Groven. Fulgte et gammelt traktorspor i starten opp til en stort hogstfelt oppe i lia. Runda dette og gikk videre på frihånd oppover i skogen. Traff på et annet gammelt spor som jeg fulgte inn mellom Risåstjerna. Sporet var nokså igjengrodd og ikke så mye til hjelp egentlig. Toppen på Risåsheia var furukledd med noe begrenset utsikt fra selve toppunktet. Men det var et fint utsiktspunkt litt ned og ut mot kanten i SV. På retur gikk jeg videre ned igjen sporet jeg fulgte inn mellom tjerna. Tok først en avstikker etter noen nuddinger ut til en liten topp vest for Risåsheitjønn (tjernet lengst vest) Her hadde det tydeligvis vært litt turvirksomhet. Jeg så i ettertid at dette punktet hadde vært en del av IL Tørns 10 på topp i 2018. Men etter sporet videre ned latet det til å ikke ha vært så stor aktivitet her oppe etterpå.

Risåstjern, østre tjern

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.