Isfjellet i Kåfjord (13.08.2020)

Geschrieben von ØyvindBergkvam GSM

Karte
Besteigungen Isfjellet (1.375m) 13.08.2020
Jeg parkerte ved en lomme langs E6 i Skardalen og fulgte god sti innover dalen på høyre side av elva. Det var litt vanskelig å skjønne hvor stien startet, men like ovenfor gårdene var det satt ut flere tur- og infoskilt med lokalnavn. Ganske tidlig på turen kom jeg til ei bru og fortsatte så på venstre side av elva. Fulgte stien helt inn i dalen og deretter bratt opp til Bievlajavri. Oppe ved vannet stoppet stien/merkingen, men det var ei bru ved utløpet slik at jeg kom meg greit over elva til høyre side av vannet. Fint terreng å gå i langs vannet og frem til dalsøkket som fører opp mot Isfjellet. Her er det best å holde seg på høyre side av elva til å begynne med og etter hvert veksle litt på hver side av elva på svabergene til det slaker noe ut. I siste brattskråningen virket det best å holde seg på høyre side opp til skaret før man dreier mer mot venstre og tar direkte kurs mot den store toppvarden. Topplatået er stort, flatt og steinete, med topper som stikker opp i alle retninger. På vei tilbake gikk jeg innom en flott gamme nede i dalen.
Merket sti fra engene ovenfor gårdene i Skardalen
Ved utløpet av vannet er det lett å komme seg over elva på fin bru
På vei opp steinura mot topplatået
Jeg tok turen innom en flott gamme på tilbaketuren. Den er godt skiltet fra stien

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.