Nautgardstindene (11.07.2019)

Veslnubben (2.055m) 11.07.2019
Aust for Aust for Austnubben (2.015m) 11.07.2019 08:00
Besuche anderer PBE Storkroken parkering (1.243m) 11.07.2019

Etter en flott dag over Knutshøe, bestemte jeg meg for å gå Nautgardstindene istedenfor Besshø.
Kjørte fra Valdresflya og ned til Randsverk. Planen var å kjøpe en dusj der, for så å kjøre inn til Storkroken og telte der. Dusj ble det ikke, var stappfullt der og de prioriterte de som skulle bo der. Sto ei stund og vurderte å sette opp teltet der for å få dusje, men denne turen skulle blandt annet være innføring i å ligge i telt alene langt uti fjellheimen.
Enden på visa var at jeg kjøpte myggolje og kjørte innover mot Glitterheim.
Parkerte ved Storkroken, konstanterte at vannstanden var veldig ok ( dvs tørr store deler ) og satte opp teltet.
Kokte vann til Real ( som måtte spises inne i teltet i finværet, da myggen vant kampen utenfor teltet ), og tok kattevask med resten av varmvannet.

Første natt alene i telt gikk over forventing bra. Våknet 0330, og vurdert å stå opp og begynne å gå da, men la meg ned og sovnet igjen. Kl ble 0800 før jeg trasket avgårde.
Dette var også min første ganske lange tur hvor jeg skulle navigere og gå alene, var spent på dette.
Brukte i overkant mye tid med nesa i kartet på tlf, var nøye på å holde sporet- og ble så nøye at det ble litt vel mye.
Har også vært redd for å gå alene der jeg ikke har dekning, tenkt om jeg faller og skader meg, her var det jo ikke sikkert at det kom noen før et par dager.....så gikk rolig og passa på hvor satte føttene mine :D
Tok sin tid opp til Austnubben, kjapp stopp der før jeg gikk mot Aust for Austnubben. Var jo rett ved siden av, og så den, men her slo gps og kartet seg vrang. Jeg gikk på den ene, og syntes da jaggu den bortenfor så høyere ut på avstand. Gikk litt bortover, men fikk det ikke til å stemme. Gikk tilbake igjen, signal fortsatt tullete. Var nå for galt om jeg gikk glipp av en her pga tullefeil, så ringte Harex, som var på tur i Hedmark. Han var ikke sikker på hvem av de som gjaldt, men var enig at var bedre å ta turen bortom så jeg var sikker :)
Deretter bars det mot Veslnubben. Greit ur som ble forsert lettere enn jeg trodde.Så fulgte Stornubben.
På Austre Nautgardstind så jeg folk for første gang ila dagen, og det var koselig i min ensomhet ;)

Opp mot Nautgardstind var det et greit snøfelt i sida. Brukte det nesten helt opp. Klarte selvfølgelig i min overmodighet å skli der jeg så det var litt is, og skled et stykke ned. Skikkelig blautsnø som trakk seg godt gjennom bukse og undertøy.
Tok en brødskive på Nautgardstind, før jeg startet ferden ned. Her var det sånn ur jeg ikke liker, for små og for løse steiner. Men for et fantastisk skue når man ser opp mot Nautgardstind nedenfra!
Etter Nautgardsoksle gikk jeg nesten hele kanten bort før jeg skrådde ned i dalen. Ned dit var det forholdsvis bratt, men store og fine stener.
Myggen kom tilbake der, var bare å få på seg skalljakke selv om det var for varm!

Flott og lang tur, med høy mestringsfaktor for ei som bare har vært på tur med andre :)

Hadde tracking på på peakbook app. Den har ikke registrert en eneste topp. Jeg stoppet trackingen på både norgeskart og peakbook ved Storkroken da jeg var nede. Peakbook tracket helt til jeg var hjemme i Trondheim.
Vel hjemme åpnet jeg for å lagre tur, var da jeg oppdaget dette. Irriterer meg mest at den ikke fungere med automatisk registrering, i innstillingen har jeg huket av for det i alle kategorier.

Kan nevnes at jeg har telt 60 myggstikk etter hjemkomst.

Benutzerkommentare

Tidsbruk...

Geschrieben von glennwo 16.07.2019 21:51

Hei... lurte litt på denne turen selv. Hvor lang tid brukte du?

Sv: Tidsbruk...

Geschrieben von TRefsnes 19.07.2019 13:53

Tør jo nesten ikke si det.....:D

Med alle pauser, litt ekstra tidsbruk på knotinga med aust for austnubben og 1,5 tur bort til aust for aust for austnubben brukte jeg ca 10 timer og 45 min. Start og stopp Storkroken. Jeg brukte sporet til mortenh på turen hans med Linn Therese.Tror normalen er rundt 8-10 timer.

Men det er en superfin tur :)

Grattis

Geschrieben von Harex 13.07.2019 19:50

Grattis med vel gjennomført tur Trine. Well done.

Jeg brukte nesa mye ned i kartet de første turene mine alene også :-) Hvorfor ikke peakbookappen fungerte skjønner jeg dog ikke...

Sv: Grattis

Geschrieben von TRefsnes 14.07.2019 21:15

Skal på tur igjen nå til uka, får sjekke da om den registrerer. Er jo bare å legge inn selv, men da er litt av vitsen med appen borte.

Takk for at du tok telefonen da jeg ble litt usikker på aust for austnubben. Så da jeg kom hjem at den jeg var usikker på ikke telte, men som du sa, greit å være på den sikre siden når man først er der :D

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.