Gjevillvasskamban (03.08.2018)

Besuche anderer PBE Gjevilvassveien (755m) 03.08.2018 10:43
Kamtjønnkoia (1.180m) 03.08.2018 10:43
Gjevillvassdalen turistparkering (670m) 03.08.2018 10:43

Mangler spor pga crash på app'en (igjen)... Lengde og høydemeter er beregnet manuelt ut fra kart.

Fredag-lørdag hadde jeg planlagt langtur med mange topper, bivy i høyden og solering av lang klatrerute av moderat grad. Men Yr meldte stadig mer regn ettersom avgang nærmet seg og fredag morgen meldte de veldig mye nedbør akkurat da klatreklyvingen skulle foregå (lørdag morgen).

I slike tilfeller er det kjekt å ha noen gjennomtenkte turplaner liggende på vent, så det tok ikke mange minuttene å endre til dagstur over Gjevillvasskamban.

Jeg ankom parkeringa innerst i G.dalen rett før 11. Nydelig sol og litt for varmt for min smak men det var meldt endring her også utover ettermiddagen - og det slo til! Den første timen ble en kjedelig transportetappe langs vannet men etter at Rensbekken var krysset begynte moroa.

Endelig ut av skogen og godsakene viser seg frem.

Bratt opp til litt over tregrensa, deretter et stykke innover mot Rensbekktjønna før jeg begynte å skrå meg oppover. Etterhvert fant jeg sti/tråkk som ender opp rett nord for Midtre G. Satte fra meg sekken og stakk bortom det som måtte være høyeste punkter på Midtre (mener å huske nåla på PB er feil, men har jo ikke noe spor for å verifisere..).

Tilbake til sekken ble det en god matpause. I løpet av pausen trakk det inn tett tåke med noe nedbør som gjorde sikten veldig dårlig. Det kom også opp et følge på 3 som jeg hadde passert nede ved vannet. De tok også rast men hadde visst tenkt seg videre (jeg så aldri noe mer til dem).

Bortover eggen mot Store G. var det meget tydelig sti/tråkk. Jeg var litt spent på klyvepunktet som en del her på PB har beskrevet, spesielt nå som det var bløtt underlag. Jeg fant aldri noe sted som måtte omgås ut i veggen til venstre, men gikk rett på eggen hele veien. Det var noen korte opptak med klatreklyving men det var gode tak til hender/føtter og ikke spesielt utsatt.

Toppvarden på Store. Sikker veldig fin utsikt her..

Plutselig så jeg den store varden i tåkehavet. Jeg signerte boka før jeg ruslet videre mot Indre G. Sikten var nå så dårlig at jeg måtte bruke GPS'en en del for å finne rette vei.. Lettgått og enkelt bort til toppen av Indre.

Her tok jeg en lang tenkepause med studering av kart, vudering av avstander, høydemeter og tidsforbruk. Jeg hadde et litt håp om å få med meg Hovmannshytten men kom til slutt frem til at den måtte stå igjen til en skitur. Det var nok en god beslutning da været som trakk inn var en del kraftigere enn meldt og turen ble lang nok..

Fasinerende steinørken opp på platået men midt mellom Indre og Nordre dukket denne fargeklatten opp i tåkehavet.

Jeg tok ut kompasskurs mot 1524-punktet sør for Norde G. men slet med å holde kursen pga den dårlige sikten. GPS'en måtte derfor frem her også. Fortsatt lettgått over steinørken frem til Nordre. Nordøstryggen ned var litt freskere enn forventet men det var ingen problemer. Hadde flaks og kom over noen tråkk så jeg hadde nok ganske ideell rute ned her.

På vei nedover startet regnet for alvor og det holdt på med økende intensitet resten av turen. Jeg skippet planlagt matpause og durte bortom Riaren før jeg gikk rett sørover mot Hemre G. I bakkene oppover mot Hemre begynte jeg å kjenne dagen og måtte ta en matpause. Nå regnet det kraftig så jeg måtte finne mere klær før jeg fortsatte over Hemre og ryggen ut til Hemre midtre (den er smultring må vite!). Bortover ryggen lå jeg stadig ut mot kanten til Rensbekktjønna men var aldri i nærheten av å bikke utfor stupene. Følte GPS'en hadde vært nok brukt i dag..

Det var overraskende utsatt klyving ned og opp igjen til toppen. Følte nesten dette var dagens klyvepunkt?

Uten å kaste bort tiden returnere jeg tilbake i egne spor til laveste punkt på ryggen der jeg tok av nedover lia mot Kamtjønna. Også her fant jeg en fin rute nedover og gikk stort sett på gressbakke hele veien ned til vannet. Stakk som snarest bortom NTNUI-koia som dessverre var tom og låst, ruslet over dagens siste topp - Kamtjønnkollen - før jeg fant rødmerka sti på baksiden.

Nå gjensto en kjedelig transportetappe tilbake til bilen. Det styrtet fortsatt ned fra himmelen og jeg rakk å irritere meg en del over uvettig merking av stien (skjønner godt enkelte kaller oss Den Norske Taggeforening når jeg ser slikt..). Det gikk greit å krysse Gravbekken men herfra og ned var stien omgjort til bekk så det gikk litt på viljen løs nedover.

Etter nesten 9 timer var jeg tilbake ved bilen som nå sto midt i en liten innsjø! Jeg fikk på meg tørt fra innerst til ytterst og kjørte hjem til nydelig middag.

Som ventet var dette en flott tur der været ble som meldt men en del mer nedbør enn jeg trodde. Litt kjedelig inn- og utmarsj men mange artige momenter underveis med stup, rygger, klyving osv. Dessverre var det dårlig sikt i høyden så jeg må nok tilbake en gang - mangler jo også en topp i utkanten av massivet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.