Bratte linjer på Trollstigen (18.05.2018)

Geschrieben von senfterberg (Coni Häusler)

Karte
Besteigungen Alnestinden (1.663m) 18.05.2018
Breitinden (1.797m) 18.05.2018
Finnan (1.786m) 18.05.2018
Stigbotthornet (1.597m) 18.05.2018
Ski Norge på sitt beste
Trollstigen

Årets siste (?) skitur i sommervarmen på Trollstigen. Takket være tidlig avgang i Oslo (kl 04:00 fra Stabekk) rakk vi en fantastisk ryggtravers der vi fikk med oss begge Finnan toppene og Alnestind. Grunnet nattefrost hadde vi glimrende forhold, både opp og ned. Klatringen på eggen var aldri vanskelig, men vi var allikevel glade for sikringsmidlene vi hadde med oss. Den lange dagen ble avsluttet med øl, vin og salmalaks på en camping plass i dalen.

Klatretraversen av Finnan
Breen opp til Finnan

Dag 2 dro vi opp på Trollstigen igjen. Denne dagen valgte vi østsida av veien på jakt etter spennende skikjøring. Vi snø-klatret opp Stigbottrenna for å bestige Stigbotthornet via nordryggen, en rygg med forferdelig løst stein men utrolig fin utsikt (blant annet ned til Trollstigen). Etter en kort bratt nedkjøring gikk vi videre til den navnløse, litt morsomme toppen P. 1597. Derfra ble det en skikkelig fin nedfart 600 meter ned til dalbunnen. Vi ga oss selvsagt ikke der, men slet oss opp nye 800 høydemeter til toppen av Breitind. Her var det bare å nyte å skikke ned i Trollveggen. Mens Lars+Lars valgte å kjøre normalveien ned, prøvde Herman og jeg en spennende renne som kunne by på bratt skikjøring av aller beste sorte. Det ga mersmak og så tråkket vi opp enda noen høydemetre for å kunne avslutte dagen med brattkjøring i silkeføre i Stigbottrenna. Det ble over 2000 høydemetre denne dagen og maten på NTK hytta i Vengedalen smakte utrolig godt.

Brattkjører Herman. I bakgrunnen ses Stigbott- og Breitind rennene som vi kjørte dagen etter
De utrolige Trolltindane
Ikke lengre enn det, Lars!!!
Herman i Stigbottrenna

Dag 3 skulle vi egentlig traversere Vengetindane, men sterk kuling og mindre sol enn dagen før gjorde at vi valgte en annen tur. Det var dagen da Lars og Lars ble til brattkjørere gjennom den 40 grad bratte renna som kommer ned fra skaret mellom Midtre og Lille Vengetind.

Renna fra Vengetind
Fargelek i fossen

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.