Høgruta Frusalen rundt (01.05.2017)

Geschrieben von furreti

Søre Skjorta (1.522m) 01.05.2017
Storgladnebba (1.508m) 01.05.2017

Høgruta Frusalen rundt

Etter noen års forskning, noen timers søvn på låvebrua på Grandsætra i Kanndalen og en rolig oppvarming opp til Skjorta (1711m) var det bare å kline til! Tur planen var enkel, vi skulle gå fra Skjorta til Ryssdalsnebba via alle toppene i mellom! Her er noen bilder fra det som ble årets tur i 2017.

Vel nede fra Skjorta traversen via Søre Skjorta (1520m). Den eneste delen av turen som var helt kjent kjent for oss!

Litt inside info: Skjorta traversen er ikke spesielt vanskelig, dåg et lite tau og litt sikringer kan være lurt på enkelte av punktene.

Ole på vei opp på Glennfjellet (1346m). Renna på Litlegladnebba (1446m) i det fjerne var et av de ukjente punktene på turen vi var litt spente på.

Har hørt både og om Litlegladnebba. Lurt og forsikre seg om at det er gode forhold, alternativt sikre opp. Raser man ned den er det langt til bunns nede i Frusalboten. Det var greie, men tunge forhold. Vi var ganske knekte når vi toppa ut der!

Ole Marius sniker seg ned fra Staveskoren (1458m). Herfra kan en sikkert klatre/rapelere mer direkte mot Storgladnebba også, men er man på ski så er man på ski!

Når vi slapp oss ned fra Staveskoren så var det blitt ganske langt på dag. Ergo litt lurt og vurdere forholdene fortløpende om det er varmt i været.

Vel borte på Storgladnebba (1508m) med et fint tilbakeblikk på store deler av dagens gjøremål!

Siste del over til Ryssdalsnebba (1618m) ble ikke akkurat en parademarsj da beina var litt seige, men det løste seg greit. Tror vi brukte ca 14-15 timer! Ser at mange i dag går deler av turen. Er du passe fjellvant, kan og lage ett rapellanker eller to (kanskje du finner våre?) og ønsker en utfordring er dette en tur som virkelig kan anbefales.

God tur!

NB: For å presisere så var vi innom Skjorta, Søre Skjorta, Litleskjorta, Glennfjellet, Litlegladnebba, Storgladnebba og Ryssdalsnebba. Navnet på turen ble hamret gjennom av Oskar Mork, Bjørn Magne Øverås og Iver Gjelstenli over noen (?) glass rødvin en plass i Frankrike samme kveld da jeg forhørte meg om denne turen var gjort før på ski. Noe de forøvrig ikke trodde var gjort!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.