Classics revisited: N.Bukkeholstind Ø2 rappell og måling (18.04.2018)

Geschrieben von TJyssum (Tore Jyssum) GSM

Karte
Besteigungen Nørdre Bukkeholstinden (2.149m) 06.05.2018
Nørdre Bukkeholstinden Ø1 (2.090m) 06.05.2018
Nørdre Bukkeholstinden Ø2 (2.085m) 06.05.2018
Styggehøe V1 (2.011m) 06.05.2018
Styggehøe V2 (2.003m) 06.05.2018

Gunnar og Tore gikk fra Spiterstulen opp søre tunge av Tverråbreen. Det ble monstrøse kladder på fellene av våt nysnø øverst på breen. Vi gikk derfor på stegjern opp breen/snøbakken mot skaret nede på SV-eggen fra Styggehø: GPS-høyde 1998m kartref.64033 28536
Skaret ligger like øst av eggtoppen Styggehø Sørvestre 1/Styggehø V1 2011m.
Like etter sto vi på 2011m, og GPS-høyden var idag identisk.
Vi gikk ned over påfølgende skar, og over skartoppen Styggehø Sørvestligste / Styggehø V2, og skal ikke legge vekt på små avvik fra høyder på Pb.
Videre sto vi i det laveste skaret mellom Styggehø og de Nordre Bukkeholstindene.
Fra sørsiden av ryggen videre gikk vi opp over grov ur og blokker til piggen:
Ø2 for N.Bukkeholstind GPS-høyde: 2085m
Nå tetnet tåka, men vi la en langslynge rundt vardeblokka, og kastet rappelltauet ut vest mot v-skaret. Det doble tauet rakk 20m. Vi kunne ikke se om det nådde bunnen. Så firte vi oss ned med skiene på sekken, mens vi merket oss det ene stedet der klyvingen opp ville vært klatring.
Men tauet rakk ikke ned!

Heldigvis ble vi stående på en avsats 4m over v-skaret. Herfra kunne vi ake oss ut en kjøl og klyve på gode trinn ned i skaret. Tauet var festet 4m inne på toppen, og med fradrag for manglende loddlinje blir vestsiden av Ø2 18m. GPS-høyden avlest i skaret anga 20m.
Lasermålinger var umulig i tåka.

Videre var det enkelt opp på Ø1 for N.Bukkeholstind med GPS-høyde 2093m
Eggen fortsetter flatt over to svake høyder med GPS-avlesning 2092m og pr.f. 3m.
Så står en i siste skar mot N.Bukkeholst.hovedtoppen GPS: 2086m kartref. 63047 28907
Denne aprilturen vil konkludere med at primærfaktor for Ø1 er 7m, og for Ø2 18m.
(Med de nøyaktige GPS-høydene denne dagen må en mistenke at Ø1 skal være høyere enn 2090m.)
En sommertur med lasermålinger bør altså gjøres (og er nå gjort, se 05.06.18).

Traversen fortsatte opp langs høyre (nordre) kant av første hammer og frem over eggen mot den hvite «Kvartshammeren» som er en 2m-kant som må klyves enkelt opp.
Så ankommer en Nordre Bukkeholstinden 2149m. Den var en hvit snøkam denne dagen, og ble passert i tåka uten at vi var klar over toppunktet.
Eggen videre vestover til Bukkeholsbandet er enkel, men en må vike ned i sørskråningen rundt en hammer like før bandet.
Det lå tett skodde på Tverråbreen under bandet, slik at vi gikk på kompasskurs mot Lindbergtinden, og traff den til tross for at Tore denne gang hadde forlagt kartet på Spiterstulen.
Fin nedkjøring vanlig rute i nordkanten av Tverråbreen, til Spiterstulen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.