Rondslottet (10.08.2017)

Geschrieben von BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Startpunkt Straumbu (713m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 13h 04min
Entfernung 25,8km
Höhenmeter 1.619m
Besteigungen Rondslottet (2.178m) 10.08.2017 15:39
Nordøst for Rondslottet (1.960m) 10.08.2017 16:56
NORGES 1000 STØRSTE PF TOPPER.
Ustabilt vær for tiden. Gunvor har Glittertind og Rondeslottet på ønskelisten. Yr skiftet mening hele tiden. Men ved avreise hjemmefra så det best ut for Rondeslottet. Inger var også klar for en fjelltur. Vi kjørte til Straumbu, her regnet det i bøtter og spann. Magefølelsen var ikke spesielt god.
Det sluttet å regne i løpet av natten,men da jeg kikket ut på morgenen kunne jeg ikke engang se skogen på andre siden av veien.Heldigvis begynte det å lette ganske snart.
Vi kom oss omsider av gårde.
Litt mange stier å velge mellom og vi valgte ikke beste variant. Ble ganske fort nødvendig å av med skoene for bekkekryssing. Først en drøy time gjennom skogen,
åpnet seg da vi passerte veien til Bjørnhollia. Noe stigning opp til Veslkolldalen.
Derfra lang vandring inn Langglupdalen i fine omgivelser. Kom oss over bekken med skoene på.
Nå begynte den lange oppstigningen til Rondeslottet.
Overraskende lite steinur. Lav temperatur kombinert med noe vind gjorde oppholdet kortvarig. Utsikten var heller ikke helt topp med skyer og tåke rundt omkring,
men vi hadde fin utsikt til alle Rondetoppene. Matpausen ble tatt litt nede i steinura.
Vi hadde gledet oss til varm kaffe. Desverre hadde termosen tatt kvelden så den var bare pisslunka. Skjønner ikke at en solid ståltermos kan gå i stykker.
Ikke kunne vi glede oss til kaffe i bobilen heller, for vi hadde utrolig nok glemt å fylle opp med kaffe. Returen ble en lang vandring i samme spor og farten var ikke stor pga et par vonde knær. Men vi holdt humøret oppe. Endelig tilbake i bobilen var det godt med en dusj. Etterpå spekemat øl og Jægermeister.Alle var enige om at det hadde vært en fin laaaang tur. Må skryte litt av Gunvor som greide denne turen, hun går ikke så mange turer og knærne er ikke bra..

Frisk start på turen.

Målet langt der framme.

Langglupdalen.

Nærmere målet.

Steinur.

Endelig oppe etter 7 timer.

Storronden og Vinjeronden nærmest.

Storsmeden. Veslesmeden og Trolltind.

Veslkolldalen og skumringen er på vei.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.