Vesle Galdhøpiggen via Galdhøe (05.08.2017)

Geschrieben von mortodeg (Morten) GSM

Galdhøe NØ2 (2.240m) 05.08.2017 12:00
Besuche anderer PBE Galdhøpiggen sommerskisenter (1.840m) 05.08.2017
Juvasshytta (1.841m) 05.08.2017

Fjerde dag på tur med Angjerd, og vi forlot Leirdalen og dro opp til Juvasshytta for å gå på topper nord for Galdhøpiggen. 20 år siden jeg var ved Juvass sist, moro å se området igjen. Ikke supert vær, men skydekket kom og gikk, så kunne bli greit. Ble ikke det, men bra nok.

Kort tid etter start følte Angjerd at formen ikke var der den skulle, og valgte å snu for å ta en hviledag i stedet. Hun skulle være på tur noen uker til, og hadde uansett vært på de fleste av toppene før. Så da satte jeg opp tempoet en del hakk, og tråkket opp ura mot Galdhøe. Vel oppe var jeg så ivrig på å fortsette mot Veslepiggen at jeg glemte å gå oppom toppunktet, så litt nedi ura på andre siden måtte jeg en tur opp igjen. Men så bar det mot piggen!

Oppdaget en fyr til oppi klyve-området, og syntes han beveget seg sakte. Var klyvinga så vanskelig altså? Jeg hadde trodd det var lett, og hadde ikke med noe utstyr. Tok han fort igjen, og det viste seg at han sikret seg litt oppover, siden han var alene og skulle være veldig forsiktig. Han om det, jeg syntes det var svært enkel klyving og trasket forbi.

Videre opp flanken til toppen var det bare ur, og så var jeg alene på toppen og kikket opp på folkehavet på Styggebreen og Galdhøpiggen. Hihi. Det starta å snø, så fotomulighetene var ganske begrenset, men kikket litt ned på Porten og mulighetene der. Så var det bare å komme seg ned igjen før det ble bare glatt.

Passerte han andre igjen når jeg var på vei ned flanken, så han hadde kommet seg vel opp ryggen. Klyvingen ned var fortsatt lett som en plett, og så var det opp igjen over Galdhøe før en småkjedelig transport over flya på vått lav i tåke. Omsider så jeg toppen av skiheisen, fortsatte opp til Kjelhøe, som må være Norges letteste 2k-topp med skyhøy margin. Hadde lyst til å gå videre nord og ned til hytta fra den kanten, men var gjennomvåt, og det frista for mye å droppe ura og bare traske ned skibakken. Så skibakke ble det, der jeg småløp ned langsmed heisen. Det var to folk som stod på ski. Creds for ivrighet i sugeføre, tåke og sludd.

Så kjørte jeg Angjerd tilbake til Sognefjellshytta og ønsket henne god tur videre, før jeg dro heimat for denne gang.

Lang, lang rekke, på vei mot Galdhøpiggen
Mitt mål for dagen, Vesle Galdhøpiggen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.