Bukkeholstinder (30.04.2017)  6

Bukkeholstinden V4 (2.166m) 30.04.2017
Lindbergtinden (2.120m) 30.04.2017
Vest for Lindbergtinden (2.087m) 30.04.2017

Etter ei (kald...) natt i telt rett før Spiterstulen, var vi klar for å "kakke hull" på Bukkeholstindene. Turplanleggeren har sett fram til denne turen i lang tid, så han var ekstra klar for turen. Turkompis Kjell kom innover på morgenen for å bli med på turen.

Brukte 1 time og 20 min inn til breen - bedagelig tempo, Masse folk i fjellet denne dagen. Sol fra skyfri himmel, og så og si vindstille. Tok en liten pause, før vi rusla opp breen. Første mål var Lindebergstind. Vi holdt til høyre og gikk opp i skaret mellom Tverråtind og Lindebergstind. Sekretæren klappa varden på fortoppen og trodde det var det. Den gang ei.... Vi snek oss bortover ryggen som var i overkant luftig for Sekretæren... Godt det var mye og stabil snø, og at Sekretæren hadde vett på å ta på stegjerna.

Nede i skaret tok vi på ski igjen, og seilte over Illåbreen mot neste topp - 2085-toppen. Denne gikk som fot i hose, og vi tok oss en rast før vi fortsatte bortover mot Bukkeholstidnene.
Mens vi satt der, fikk vi se to som kom nedi skaret på venstresida av Bukkehøe. Så spektakulært ut, men det gikk bra. Traff dem på en av de andre toppene, og det viste seg at det var Vagvære - som vi visste godt av. De var på tur opp samme veg som de kom ned.

Vi ranglet oss videre på alle Bukkeholstindene i denne breen. Enkle, artige topper å rangle på. Bestemte oss også for å ta med Nørdre Bukkeholstind. Motorveg i snøen bortover ryggen. Tydelig at det var mange som hadde valgt dette som turmål denne dagen. På toppen var Turplanleggeren ivrig etter å gå til neste, men da sa Sekretæren stopp. Det begynte å tære på kreftene, og med tanke på ny tur dagen etter fant vi det fornuftig å snu. Vi var likevel på den lille toppen i mellom pf 10ene, og kom greit over svaet, når Sekretæren fikk en dytt i rompa.

Vel nede i skaret, var det på med ski. En FANTASTISK nedkjøring i tørrpudder på Tverråbreen var belønningen etter tinderanglingen på breen. FOR EN DAG!!!!!!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.