Våkefjellet i Fusa på råtten snø (03.04.2017)

Geschrieben von Stigun GSM

Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 3h 34min
Entfernung 9,6km
Höhenmeter 661m
Besteigungen Såta (684m) 03.04.2017
Våkefjellet (826m) 03.04.2017
Etter tur til Øygardsåsen kjørte jeg mot Holdhus hvor jeg tok av og kjørte gjennom vakre Hålandsdalen, rundet sørenden av Gjønavatnet og på svingete vei oppover mot Åse med parkering mellom Berland og Åse, hvor det var parkering for 3-4 biler og skilting mot Våkefjellet og Såta. Var veldig spent på snøforholdene; hadde sett bra ut fra vest, men det er også den siden som er mest avblåst og avsmeltet og følgelig gikk jeg i fella.. Godt merket kjerrevei i starten og riktige så fint og vårlig oppover. Litt bange anelser da jeg traff på snøflekker allerede under 400 meter, og i en østvendt side ble det tråkking i råtten snø med høyt vanninnhold, og bena ble raskt så våte som de overhodet kan bli.. Kom så etterhvert inn på rygger som for en god del var avsmeltet og fulgte slike noenlunde greit opp til Såta. Var inne på stien innimellom men lot sti være sti og fulgte i størst mulig grad mer eller mindre snøbare rabber oppover. Mye snø på le(nordøst)-siden av Såta, og tro til knes her. Videre mot Våkefjellet samme taktikk; følge mest mulig rabber, og det ble et noe "snirklete" spor (som slett ikke følger stien overalt!) oppover av denne grunn, men sparte meg for mange dype gjennomtråkk, selv om disse en del steder ikke var til å unngå. Vel oppe flott varde med bok, siste mann som hadde skrevet seg inn(11.02.) var Tungpust. I nord dramatisk landskap med bratte stup i vest og nord mot Gjøn og Gjønakvitingen.
Utsikt Gjønakvitingen(ve senter) og Tveitakvitingen(hø senter)

I sør super utsikt mot Folgefonnshalvøya, Kvinnheradfjellene, Daurmålsegga og de fleste av Fusatoppene mm.
Pano sør. Folgefonni fjernt venstre, Daurmålsegga foran denne. Ulvanosa strikt senter. Våganipen rett under sola

En umarkert nakke 15-20 meter nordvest for varden virket marginalt høyere enn varden, og er også riktig nok Peakbooktoppen.

Såta fra nordøst

Var litt mer uvøren nedover(lettere å gå i dyp snø nedover enn oppover...) Vel nedenfor snøgrensen fant jeg to flate stener hvor jeg fjernet mesteparten av vannet i sko og sokker, fikk vasket føttene i en smeltevannsbekk og inntok velsmakende niste i varmende vårsol. Etter hyggelig prat med kona på telefonen videre mot Bergsfjellet.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.