Styggmann på skareføre (18.03.2017)  6

Geschrieben von RolFoto (Rune Olsen)

Startpunkt Omholt P-plass (580m)
Endpunkt Samme (580m)
Jotefjellet V (761m) 18.03.2017
Kongstjernknatten (710m) 18.03.2017
Styggmann (872m) 18.03.2017

Dro opp til (tur)kompis Tommy som bor like under Rudsåsen ved Skrim på fredagen.
Mye fram og tilbake mht både turvalg og evt overnatting (som var den opprinnelige planen) med eller uten telt rundt stuebordet utpå kvelden, selvfølgelig ispedd mye tørr humor, før vi mer eller mindre (alle planer er foranderlige, og turene sammen med Tommy følger nesten aldri hovedplanen) bestemte vi oss for en heldagstur til Styggmann og omegn på lørdag.
Opp ved 5 tida, lett frokost og kaffe samt pakking av dagstursekk som tok en smule lang tid, hadde jo pakket bilen full for absolutt alle eventualiteter...pytt pytt...avgårde kom vi etterhvert.
I lett overskyet vær og i fåtallige minusgrader parkerte vi ved Omholt p-plass.
På med sekk og utstyr. Jeg med fjellskipakke og turklær og Tommy med langrennsutstyr og Runartreningsdress. Pga mildvær på fredagen og minusgrader idag var løypa rein skare. Lagde knapt spor etter meg, og med kortfeller på fjellskia lugga det no jyvelig i nedoverbakke. Tommy susa forbi meg med et bredt glis om kjeften. Pokker! Så ut som en danske på sin første skitur vil jeg formode, men som en skivant nordmann i oppoverbakke heldigvis :-)
Flere orrfugl var på farten på kvisten og dro rett over oss mens sola tok stadige grep for å trenge igjennom, herlig stemning!
Alene i løypa, heldigvis, var vi snart på Fantefjell hvor vi tok ei kort pause.

Pause ved trigpunkt

Videre fulgte vi løyper mot Jotefjell og Kongstjern. Nå ville jeg gjerne ut av løypetraseen og gå litt "offroad". Tråkka oss opp på Kongstjernknatten og videre opp på Jotefjell 765 moh som er plottet feil på PB. Rypedokk rett under toppen, godt å se!
Herfra ble det en del utfordrende utforkjøring hvor fjellskia fant seg til rette mens Tommy lagde opptil flere ufrivillige "dokker" i den stadig mjukere skaren.
Nesten påskestemning når vi entret liene under Styggmann. Hardpakket scooterspor gjorde at jeg gikk stadig mer utenfor løypa, noe jeg fortsatte med resten av turen. Tommy tok av seg skiene en del strekker opp her mens jeg nektet å kaste inn håndkleet før de siste 50 m rett før toppen.
Vel oppe ble vi invitert inn på kaffe av to greie karer som hadde overnattet her oppe.
Vi takket og bukket og ble sittende å preike ei god stund før vi tok en kort matpause utpå sørpynten.

Veiviseren...Lifjell i bakgrunnen

Ned fra Styggmann gikk greit med litt kort og artig sikksakkkjøring.
Tok en svipptur innom Sørmyrseter før vi gikk offroad til en liten kolle ved Lille Kongstjern og fyrte bål og svei av en del grillpølser med påfølgende halvtime på øyet.
Herlig varmt i sola når le for vind :-) Ble en laang pause må vite!
Siste strekka gikk i samme skispor som opp, men kortfellene ble tatt av ved Fantefjell.
Herlig nedkjøring men utrolig slitsom forsering av de gjenstående motbakkene.
Sliten og svært svett ved ankomst Omholt p-plass utpå sein ettermiddag.
Virkelig en flott heldagstur!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.