Høyest i Agdenes (05.10.2016)

Geschrieben von otto (Otto Lund) GSM

Besteigungen Hestgrovheia (656m) 05.10.2016

Kommunetopper
5.10.2016

Det trigonometriske punktet Hestgrovheia er blant de eldste vi har i Norge, og har inngått i en rekke trianguleringer gjennom tidene. Første gang det ble brukt var under Benoni Auberts triangulering i 1785. Da inngikk punktet i en triangelrekke fra Kongsvinger til Trøndelag langs grensen mot Sverige. Denne målerekken fortsatte så fra Trøndelag sørover langs kysten, helt rundt til Østlandet og tilbake til Kongsvinger i løpet av ca. 50 år.

TRØNDELAG = 50 stk 1.ordens trig-punkter.

TUR
Etter Lensvik og Landrø kjørte vi innover Solemsdalen og parkerte i veidelingen. Fulgte anleggsveien forbi steinbruddet til "Gammel-stien". Over skogbåndet passerte jeg høyde 505 og to små vann (515-577). Kurant videre til Hestgrovheia (656). Diverse installasjoner rundt toppen. Fin utsikt mot Trondheimsfjorden.

Harald Grønningen

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.