Glittertind-runde (17.09.2016)

Besuche anderer PBE Fuglesætervegen (760m) 17.09.2016
Glitterheim (1.390m) 17.09.2016
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1.300m) 17.09.2016

Vi ankom Grønbue parkering etter mørkets frembrudd. Fant en OK teltplass på gresset rett bak "dassen" og kona laget middag mens jeg fikk opp telt og rigget leir. Godt og varmt i lufta så det var bare godt å sitte ut og se på månen som etterhvert dukket opp bak noen skyer.

Fullmånen lyser godt opp og Veo glinser i bakgrunnen.

Jeg hadde glemt ExPed'en hjemme så det ble en hard natt på ujevnt underlag. Men vi strakk klokka til 07 før frokost ble fortært og leiren revet. Litt før kl. 08 kunne vi sette oss på syklene og legge av gårde innover Veodalen mot Glitterheim.

Frokost i morgensol med dagens turmål langt der borte i horisonten.

På Glitterheim la vi igjen en sekk og noe av innholdet i den andre før vi kl. 09 startet på den lange rødmerka bakken opp til norges nest høyeste. På 2274 tok vi en times lunch. Jeg benyttet tiden til å rusle over breen og opp på Austre Glittertindoksle. Det var veldig lite snø på breen og med klatrestegjern og klatreisøks følte jeg at det var sikkert nok å gå solo over her.

På veg tilbake etter en kort bretur og bagging av dagens første 2k-topp. Trollsteineggje bak.

De siste høydemetrene opp til Glittertinden gikk greit. Lite snø på toppen men det gikk greit å komme seg opp uten metall under skoene.

Glittertinden sett fra 2274. Lite snø på toppen så det bør være lett å forsere skavlen ved klatring opp nordveggen.

På toppen var det tåke og dårlig sikt så vi gikk raskt videre. Jeg ville ha med meg de 2 Glittertindokslene på vestsiden mens kona rundet ned mot sadelen til Glitterrundhøe. Etter et stykke på vegen satte jeg fra meg sekken og småjogget bort til de 2 "nerdetoppene". Plutselig tetnet det skikkelig til og det kom ei lita regnskur. Takket være GPS'en gikk det greit å finne sekken men kona var værre å finne igjen... Hun hadde ventet en stund på sadelen men gått opp på toppen av Glitterrundhøe så da vi møttes på toppen. Dvs. hva er toppen her... Det var tre varder og jeg tok turen bortom alle tre for å være sikker. :-)

På veg ned mot sadelen mot Ryggjehøe tok vi oss en ny matpause. Turen begynte å merkes i kroppen og da er det greit med mat og drikke før dagens siste bakke (300 høydemeter). Opp til toppen fant vi et greit tempo som etterhvert tok oss til toppen v dagens sjette 2k-topp. Ryggjehøe er litt rund og kjedelig mot vest og nord men på sørsiden var det skikkelig overheng og luftig.

Dagens sjette og siste 2k-topp er i boks. Nautgardstinder i bakgrunnen.

Nå gjensto det "bare" en lang bakke ned til Glitterheim. Vi fant noen varder som vi fulgte ned det bratteste partiet. Tidligere på dagen hadde vi sett at det så greit ut å krysse Steinbuelve ved utløpet av Nedre Steinbuvatnet og fremover mot ut-oset var det endelig lettgått terreng. Det var deilig å fylle vannflaskene igjen og vi benyttet anledningen til å fortære de siste brødskivene før elva ble krysset. Vi kom ned til Glitterheim kl. 18 dvs i god tid før nydelig lørdagsmiddag. Det var lite folk på hytta så vi fikk plass på 2-mannsrom. Det ble tidlig kveld etter lite søvn sist natt, en lang dag på tur og selvfølgelig alt for mye mat til middag..

Glitterheim som i dag (18.sept) stenger for sesongen.

Søndag morgen var ikke alle i turfølge helt pigg så det ble relativt lang frokost før vi trillet på syklene fremover til bilen. Helgas hovedtur var flott og denne rundturen anbefales! Bretur uten tau kan jeg ikke anbefale men i helga var det bare en sprekk her og den var noen meter ut på breen fra startpunktet.

Startzeitpunkt 17.09.2016 07:54

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.