Bråkdalsbelgen rundt (23.08.2016)

Sagtindan (1.838m) 23.08.2016
Sagtinden Nordvest (1.811m) 23.08.2016
Smiukampen (1.799m) 23.08.2016

Igjen måtte jeg prøve å utnytte en liten høytrykksrygg.
Kjørte ned til Sjoa, og hadde tenkt meg opp vegen ved Selsverket mot Peer Gynt hytta, men den var stengt. Kjørte derfor videre til Rosten og opp til høyre mot Høvringen og Smuksjøsæter(bomvei kr 40,-).

Smiukampen

Tok stien mot Peer Gynt hytta, og fortsatte forbi den mot Rondvassbu et par kilometer.
Tok deretter av til venstre og opp mot Smiukampen. Måtte jo både opp og samme vei uansett.

Smiukampen til høyre, Bråkdalsbelgen bak til venstre, sett fra Peer Gynt hytta

Kom opp på ryggen på ca 1500moh, og fortsatte resten bratt til topps, i dels grov urd.

Ljosåbelgen

Fulgte så ryggen videre ned i skardet, og dreide østover, opp mot dagens høyeste, Ljosåbelgen.
Greit opp hit, med noen fine svapartier på slutten. Brukte ca 3,20 inkl matpause.

Ljosåbelgen, sett fra Smiukampen

Bråkdalsbelgen

Returnerte ned i første skard, og fulgte deretter ryggen vestover, over to småtopper, og opp på Bråkdalsbelgen. Helt greit å gå her, men bare stein hele veien. Brukte ca. 4,25 hit. På toppen satt det 3 flotte damer og en hund. Etter hvert kom det flere til, og jeg forstod det slik at denne toppen var den mest besøkte i denne delen av Rondane, med egen sti fra Peer Gynt Hytta.

Bråkdalsbelgen, sett fra Smiukampen.
Bråkdalsbelgen til venstre, og Sagtind til høyre, sett fra Ljosåbelgen.

Sagtindan

Fortsatte så nordover, ned på bratte sva. Heldigvis var det tørt i dag, og derfor maks friksjon. Denne ryggen, er ikke å anbefale i vått vær. Passerte over et par topp-punkt til, før jeg ankom Sagtind 1838, etter ca 5,25. Spiste litt her, før jeg tok med meg Sagtind 1811.

Fra Sagtind 1838, tilbake mot Ljoså- og Bråkdalsbelgen.

Fulgte deretter ryggen sørover og kom ned i Tronget. Kryssa bekken med en gang, og fulgte stien sørover, rundet en bratt hammer, og tilbake til Smuksjøsæter.

NB: Akkumulerte høydemeter er fra GPS, og virker for meg å være litt for mye.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.