HØGLOFTET - NEVERFJELLET (OVERHALLA) (22.05.2016)

Geschrieben von TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Startpunkt ANGELTJØNNA (199m)
Tourlänge 5h 54min
Entfernung 12,1km
Höhenmeter 693m
Besteigungen Høgloftet (336m) 22.05.2016
Neverfjellet (424m) 22.05.2016

Ny tur til Overhalla. Kjørte etter fv 401 fra Spillum og tok til høyre etter Vesteråvegen. (Statskog)
Denne bomveien koster kr 70. Vi passerte Efri Halfa og kjørte over brua på Vesteråvatnet. Like etter brua går det en vei til venstre til Bergvatnet. Vi kjørte til Angeltjønna og parkerte der.
Etter Hågssetran er denne veien stengt med låst bom. Høgloftet ligger nord for Angeltjønna og Neverfjellet ligger øst for Angeltjønna. Planen var å ta begge toppene samt å lete opp 10 Geocacher langs denne veien. På toppen av Høgloftet er det ingen markering av PB toppen, men litt vest for toppen er det bygd en varde på et fint utkikkspunkt. Denne toppen er ca like høy som den umerkede toppen. Etter å ha tatt geocachene til Bergvatnet fulgte vi traktorveien som starter fra Hågssetran. Vi gikk inn etter en traktorveistubb litt nord for Hågssetran og etter litt terrengåing kom vi inn på den førstnevnte traktorvei. Fulgte denne og tok av ved ei trebru og gikk opp til Småtjønnin. Videre opp etter ryggen til toppen av Neverfjellet. Her er det to varder, men den varden som ligger lengst vest er størst. Fantastisk god utsikt fra denne toppen. Returen gikk rett mot Angeltjønna, men her var det bratt og kronglete. På kjøreturen tilbake valgte vi å kjøre over til Bangdalen der Bangdalsruta har base, videre ned til Klinga kirke og mot Namsos. Statskog har et stort veinett i disse områdene, som gjør PB toppene lett tilgjengelig.

Brøytesesongen i Vesteråa er ferdig for i år
Angeltjønna med Høgloftet bak
Veien mot Bergvatnet er stengt med bom nord for Hågssetran
Jakttårn like før Bergvatnet
Bergvatnet
Toppen av Høgloftet
Varden på topp nr to på Høgloftet.
Den ene Småtjønna før oppstigningen til Neverfjellet
Toppvarden på Neverfjellet

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.