Vårskitur til Nautgardstinden i drømmevær (11.05.2016)

Geschrieben von anneg GSM

Karte
Besteigungen Nautgardstinden (2.258m) 11.05.2016
Austre Nautgardstinden (2.194m) 11.05.2016
Russlirundhøe (1.831m) 11.05.2016
Sørvest for Russlirundhøe (1.825m) 11.05.2016
Besuche anderer PBE Hulderstigen parkering (875m) 11.05.2016
Jeg var ikke så vond å overtale da Anders spurte om jeg ville være med å gå på Nautgardstind. Vi kjørte fra Gjøvik opp gjennom Valdres og opp på flya. Men hva møtte vi der, jo tjukk skodde, det var da ikke det YR hadde lovet? Heldigvis, nedover mot Bessheim forsvant tåka, og før vi rakk å starte skinte sola. Vi parkerte ved Russlie, der det i motsetning til meterhøye brøytekanter oppe på flya var bart, og heller dårlig skiføre. Så turen et godt stykke oppover lia starta med ski på sekken. Så faktisk både rødsildre og grepplyng på veien, så her var våren kommet. Etter hvert kom vi opp til snøen, og kunne ta på ski, jeg med kortfeller som fungerte fint. Var oppom Russlirundhøe før vi tok fatt på en lang og seig motbakke opp til Austre Nautgardstinden. Her så vi fint bort på "stortoppen", og den bratte kneika vi måtte opp. Etter litt fotografering fortsatte vi mot dagens hovedmål. Jeg valgte å sette igjen skia før den bratte bakken opp til toppen. Hele veien opp hadde vi hatt fin utsikt, og her oppe var utsikten helt fantastisk i alle retninger. Sol fra skyfri himmel, varmt og ikke et vindpust. Snakk om drømmedag! Etter en lang pause måtte vi ta fatt på tilbaketuren. Anders svingte elegant nedover, og var grei og ventet på klønete meg med jevne mellomrom. Ned kom vi uten uhell, og trasket siste biten ned til fots.
Takk for en kjempefin tur Anders!

</gallery>

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.