Toppen av Malta (07.10.2015)

Geschrieben von SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 0h 40min
Entfernung 1,2km
Höhenmeter 20m
Besteigungen Ta'Dmejrek (253m) 07.10.2015 11:30
Besuche anderer PBE Wied Babu klatrefelt (55m) 07.10.2015 11:30
Wied Babu parkering (80m) 07.10.2015 11:30

Onsdag i høstferien skulle toppen av Malta bestiges!

Blue Grotto er en serie med grotter som bare kan nås fra sjøsiden.

Vi startet dagen forsiktig med en båttur rundt omkring Blue Grotto. Turen foregår i små båter med plass til 8-10 personer og 8 hk påhengsmotor. Plakater oppfordrer oss til å tipse kapteinen men det er muligens dårlige tider for på returen slengte vår mann ut noe som liknet ei møresild i enden av fiskesnøret. Og en fornøyd kar kunne konstatere at middagen ble sikret for denne dagen! Området så forøvrig ut til å være et eldorado for dykkere.

En fornøyd Captain sikret middagen sin på turen. Fisken kalte han Baby Tuna og var akkurat passe stor mente han.

Etter båtturen satte vi kursen mot radaren på Dingli, der vi satte fra oss bilen godt ute av vegen. GPS'en ble funnet frem og vi gikk en runde i området. Jeg hadde lagt inn koordinatene til PB-elementet og "topp-punktet" ble ganske greit funnet innenfor noen steigjerder. Det så ikke ut til å være noe markert høydepunkt her, men vi feiret likevel en ny nasjonstopp med medbragt lunch.

På toppen av Malta (ref. koordinatene på PB). Lunchen tok vi i ly av steinmuren bak da dette nok var privat område.

På veg tilbake til bilen passerte vi flere områder som så klart høyere ut enn det markerte punktet. Noen av disse ble besøkt til tross for låste porter og høye steinmurer.. I området ligger det også en litt shabby kaffe/restaurant. De vet nok ikke at det ligger en liten gullgruve i markedsføring av Maltas høyeste punkt rett utenfor døra!

Punktet som visuelt så høyest ut (bak en låst jernport).

Etter en svært lite strabasiøs topptur la vi vegen innom den gamle hovedstaden Mdina. Dette er en skikkelig turistfelle men likevel vel verdt et besøk for å fylle ut den historiske bakgrunnen til Malta.

Trange gater i Mdina.

Etter at damene var kjørt tilbake til hotellet tok vi turen tilbake til klatrefeltet ved Wied Babu for å teste ut en flertaulengder. Første taulengde var trad, og vi hadde ikke med slikt utstyr. Men naboruten var boltet og det gikk greit å traversere usikret mellom rutene på første standplass. Det skulle imidlertid vise seg at resten av ruten var sparsommelig boltet... men vi kom oss opp med litt kreative sikringsløsninger og diverse run-outs. For oss virket det som om hele ruten egentlig var en miks-rute. Uansett er det nok ikke flertaulengdere som er attraksjonen for nordmenn på Malta. Det har vi mye bedre forhold for hjemme.

Helt grei utsikt i kveldssola fra toppen av flertaulengderene. Nede i sjøen ser vi deler av de blå grottene omtrent der sight-seeing båtene snur.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.