Hårskallen (Levanger) (08.07.2015)

Besuche anderer PBE Hårskallen p-plass (480m) 08.07.2015 16:10
Levanger (0m) 08.07.2015 16:10
Vulusjøvegen (185m) 08.07.2015 16:10

Jeg kom sørfra etter en tur på kommunetoppen i Frosta. Tok av fra E6 mot Okkenhaug, passerte Okkenhaug kirke og videre innover 128 i retning Buran. Tok av til høyre på Vulusjøvegen med skilting til Vullusjøen, Skallstuggu og Roknesvollen. Etterhvert bom som må betales med kort (50 kr) og en flott veg innover marka.
(Kommer du nordfra er korteste veg fra E6 skiltet mot Skogset/Rindsem/Skistadion forbi store siloer oppe i lia. Misser du denne kan du ta av neste avkjøring mot Rinnleiret.)

Jeg var ivrig og parkerte litt for tidlig, noe som skulle vise seg å være bra for et lam som jeg fant på ryggen nede i ei grop (måtte løfte den opp). Den beste parkeringa er på stor plass ved Skallstuggu, der kraftig sti starter.

Det er mange hytter i dette området så jeg gikk litt slalom i starten for å unngå å komme for nært noen av hyttene. Et godt stykke oppe kom jeg inn på de kraftige stien som går fra Skallstuggu. Velgte den bratteste varianten rett opp til toppen av Levanger.

Ville ta en annen rute tilbake og fortsatte et stykke innover mot den idylliske Skalltjønna. Her hadde det gått an å tatt et par dager med fjelltelt og fluestang. Området var fullt av stier og minnet meg om det skotske høylandet. Jeg så også noen sykkelspor på stiene så hvis du har litt stisykkel-skills går det fint an å ta turen på to hjul (noe bæring må påregnes).

Det var litt sur vind så jeg returnerte raskt ned etter stien og videre bort til lam og bil.

Dette er nok en topp som er mye besøkt. Flere kraftige stier i området rundt toppen og på en onsdags ettermiddag så jeg omtrent 10 andre på tur her.

Tørr skjorte, mere mat og drikke og ny sjekk av kartet. Hm... kanskje jeg rekker en snartur til kommunetoppen i Inderøy? Den ligger knappe 30 km unna.. Ja, når jeg først har rotet meg til Levanger er det verdt et forsøk.

Startzeitpunkt 08.07.2015 16:11

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.