Fongen. Alene. (30.08.2014)  4

Besteigungen Fongen (1.441m) 30.08.2014
Fongskaftet (1.298m) 30.08.2014
Lauvåstøten (988m) 30.08.2014

Det var fin værmelding på fredag kveld. Espen var på tur til kamerater i Oslo, Marit på Snøhetta og Lisbeth på arbeid. Alt lå derfor til rette for en liten spontan fjelltur på lørdag. Reiste på lørdag morgen inn til parkeringsplassen ved stien som går inn til Ramsjøhytta. Gikk lett innover til hytta og videre langs østsiden av Ramsjøen. En liten km før Ramskardet dro jeg oppover dalsida i retning topp 1086. Fint å gå i lia her. Etter at jeg var oppe dreide jeg i retning toppen. Terrenget her oppe overrasket meg med at det var svært kupert, overhodet ingen vegetasjon. For meg som ikke er noen geolog så fjellet jernholdig ut. Det var egentlig flott å gå her, men jeg tenkte på månelandskap her jeg gikk alene og ensom oppe på topplatået. Oppe på toppen var det noen folk, men ingen var særlig pratsjuke så jeg gikk litt ned i ly for vinden og spiste to kjappe brødskiver. Turen opp hit hadde tatt tre timer og tjue minutter.

Fortsatte i sørlig retning til sadelen like nord for Fongskaftet og gikk raskt opp på denne. Her var det veldig greit å gå med fjell som ga en meget god friksjon mot skoa.

To kjappe bilder herfra og videre raskt i sørøstlig retning på ryggen mot Fongtrøa. I sadelen foran denne dreide jeg nord-østover i retning sadelen nord for Lauåstøten. Det var flott å gå og meget fin gressvokst bunn opp til Lauåstøten. Tok ei kjapp brødskive med skinke på her før jeg satte kursen mot Ramsjøhytta og videre til parkeringsplassen. Hele turen hadde tatt 7,5 timer. Jeg gikk litt fort på slutten for hjemme ventet Marit og Lisbeth med taco og øl.

Fongen og Fongskaftet sett fra østsiden av Ramsjøen.
Terrenget opp på platået på Fongen er overraskende kupert og lite vegetert.
Ramsjøen og Ramsjøhytta sett fra Lauåstøten

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.