Archiv - Nach Datum

13.04.2024
2:54h
8,0km

På tur til Slåkådalen i Hjartdal sammen med Ole Bjørn. Avreise kl. 07.00 fra Liertoppen. Flott vær, men frisk vind og litt for varmt! Nok snø! Det hadde regnet om natten og dette sammen med varmen gjorde snøen våt og myk. Sugende føre. På toppen blåste det slik at det var vanskelig å stå! Flott utsikt! Fin kjøring på vei ned. Vi måtte gå fiskebein over noen småtopper. Med et bedre linjevalg kunne vi kjørt hele veien ned sammenhengende. Føret ble mer og mer trått dess lenger ned vi kom. Dette var nok en herlig dagstur til dette området. Det blir flere! (Flere bilder kommer)

5.9 km gåtur til Nordåsen 351 moh

10.04.2024
Wanderung
1:40h
5,7km

Sol 12 varmegrader Frisk vind fra vest Vekselvis fast og råtten snø med enkelte bare parti Veien opp Engerkleiva var tørr Skogen på toppen av Nordåsen var blitt snauet Stien ned fra Tveitsetra var delvis blitt til elv Og mange trefall på tvers av stien Snøen smelter raskt

4.8 km gå/jogg til Breifjellet 423 moh

07.04.2024
Jogging
0:56h
4,7km

Mellom regnbygene Etter kampen til Ulrik på Hødd G14 på Høddvoll Vurderte Mosvarden i samme slengen, men måtte rekke middag...

1.3 km gåtur til Kleppeåsen 150 moh

06.04.2024
Fußtour
0:30h
1,3km

Liten luftetur før 80-årslag til min far.

4.6 km fjelltur til Helgehornet 626 moh

05.04.2024
Bergtour
2:06h
4,3km

Flott tur saman med Lisbeth. Nydelig ver Sol og omlag vindstille Kjøpte leilighet i Drammen på veg opp

10.6 km skitur til Slettefjell 1060 moh

20.01.2024
3:37h
10,4km

Nydelig tur sammen med Ole Bjørn. Vi stod opp grytidlig for å få med oss siste rest av finværet og godt lys på skituren ned fra toppen. Start fra Gavlesjå var kl. 08.00 og lyset var fantastisk etter hvert som sola stod opp. På bilturen til Gavlesjå viste termometeret -20 grader på det kaldeste. Fremme ved Gavlesjå var det -15 grader. Første delen av turen gikk i skiløypa. Så fulgte vi et skispor helt opp til toppen. Vi fikk litt gratis siden vi slapp å brøyte løype selv. Snøen var stort sett løs og fin inne i skogen, men den ble mer og mer vindpåvirket etter hvert som vi jobbet oss oppover i høyden. Og lenger oppe var det knallhard skare hele veien til toppen. Det var så godt som vindstille. Også på toppen. Utsikten er flott! Alle toppene på Lifjell. Jonsknuten. Blefjell. Gaustatoppen. >>>

4.7 km skitur mot Innertandbergsbrenna 667 moh

07.01.2024
2:15h
4,4km

Forsøk på Innertandbergsbrenna 667 moh. Kom litt for seint av gårde. Parkerte på Dyrbakk. Kaldt: minus 17 Satte på skifeller på toppturskiene og labbet i vei gjennom pudderet langs sporene til skogsmaskinene oppover skog og hogstfelter. Kun elg og hare hadde gått der før meg. Jeg mistet den ene skifellen av skien og selvfølgelig ble limet mettet av iskrystaller så jeg måtte til med sportsteip for å feste den tilbake på plass. Jeg har aldri vært her før, men satset på å finne en vei oppover og forhåpentligvis få en fin tur ned igjen gjennom noen åpne hogstfelt. Fantastisk flott lys på denne tiden. Fin utsikt nordover over Tyrifjorden mot Gyrihaugen og fjella i det fjerne. Det var en frossen foss i Dyrbakkbekken. Kanskje dette er en bortgjemt perle for dem som holder på med isklatring? Jeg kom meg ikke >>>

16.6 km skitur fra dørstokken hjemme

06.01.2024
Langlauf
2:13h
16,5km

17 kalde på veggen hjemme. Varmere høyere oppe. Hadde for mye klær! Så på lierski at det var minus 27 på Garsjø tidligere i dag.

12.7 km skitur i Drammensmarka

31.12.2023
Langlauf
2:23h
12,4km

Skitur fra Årkvisla forbi Stronghytta i løysløypa til Bragernesåsen før ruskeværet på sjølvaste nyttårsaften. Det startet med underkjølt regn som frøys til is på alt. Lite trivelig. Lett avstikker fra skiløypa til Snauåsen i fotspor etter folk og dyr. Så fortsatte jeg til Spiralen der jeg beundret Drammen gjennom alt det grå og hvite. Det var tråkket en fin sti ned Kanonveien som også var bra å gå på ski på. Derfra bar jeg skia og vadet i snøen til knes opp gjennom skogen mot toppen i Hamborgstrømskogen. Her var det et gammelt fastmerke og et ildsted med utsikt. Så gikk jeg videre vestover over en gammel fotballbane før jeg kom inn i skiløypa igjen. Skibæring og vading ble det også fra skiløypa der jeg fulgte noen rådyrspor opp til Buståsen/Kristianåsen. Det var bratt >>>

2.7 km gåtur til Hjørungneshornet 185 moh

29.12.2023
Wanderung
1:19h
2,5km

Fin tur saman med Lisbeth. Flott vær. Litt vading i snøv. Dette er ein herlig liten kremtopp! Utsikt over fjord og fjell. Anbefalt! Flotte fargar med lav vintersol bak fjella.