Juratind, Hauduken og Hoemstind (05.08.2022)

Karte
Besuche anderer PBE Gjuratinden - Hammer på Nordryggen (1.475m) 05.08.2022
Rabben (163m) 05.08.2022

Med Erik the American.

Satte høyt tempo opp mot Juratind, der vi byttet på å dra. Planen var å gå via nordryggen for å spare tid.

Juratind i sikte

Her starter klyvingen. Veien opp er aldri særlig vanskelig hvis man følger merkingen opp, utenom enkelte opptak som var våte denne dagen. Vi følte ikke for å bruke tau, men har stor forståelse for at folk velger dette her. Igjen, så er veien opp nordryggen svært godt merket med varder. Når det bratner til følger man høyre (vest) side av ryggen. Man kommer så opp midt i mellom nord og hovedtoppen.

Endelig fjellkonge på Juratind. Erik lot meg toppe ut først. Det startet å snø litt og vinden tok seg opp. Det var mørke skyer i vest som vi mistenkte kom hit. Vi bestemte oss likevel for å vente med å ta en avgjørelse ang. å avbryte resten av turen før vi hadde spist og kommet ned fra selve toppen.

Ned fra Juratind er det flust med rapellfester. Sikkert greit å ha 2 x 60m hvis man skal rappellere ned effektivt. Vi brukte ikke tau og gikk ned her. Kan være svært skummelt ned første bit av toppen og er ikke å anbefale hvis man ikke er trygg.

Resten av nedturen til ryggen over breen gikk svært fint.

Når vi var trygt nede på ryggen tok vi oss en god matpause. Været ble bedre og blodsukkeret steg. Klokka var heller ikke mye så vi bestemte oss derfor for å fortsette.

Her ser vi tilbake på Juratind. En kul topp!

Mellom Juratind og Hauduken var det værste partiet. Luftig egg og fin tur helt i starten, men så blir det ur pluss opp og nedturer litt for lenge før man når toppen. Her kan man sikkert gå vestover for å slippe opp og ned, men da får man ikke alle toppene. Denne etappen tok lang tind- mye lengre en vi trodde. Skuffelsen kom for hver nye topp, da vi så hvor langt det var ned og opp til neste.

Sakte men sikkert snirklet vi oss mot Hauduken. Når vi kom til Nordtoppen vurderte vi sørtoppen. Eggen så ikke overkommelig ut men det så greit ut å gå vest for eggen. Likevel hadde dette tatt såppas med tid at var fornøyd med nordtoppen.

Videre eggen mot Hoemstind var krevende i starten. Løst fjell og mye mose. Er mer eksponert enn det det ser ut som. Enkelte partier kan det være kjekt med tau.

Hoemstind i sikte.

Å komme seg opp til toppen ser vanskelig ut fra avstand, når man kommer nærmere ser man den åpenbare ruta opp.

Ruta opp i svart merking. Svært overkommelig utenom ett opptak rett før toppen (3?).

Fra toppen. Utsikt ned i Eikesdalen.

Veien ned fra hoemstind er ganske brutal. Vi fulgte nordryggen ned før vi tok av vest ned snørenner. Takk gud for at det fortsatt var snø her. Løsere fjell skal man lete lenge etter.

Herretter er det grei skuring tilbake til rabben.

En som gruer seg til å gå opp hoemskaret

Nede igjen ca rundt midnatt

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.