Bremsnsneshatten (09.07.2019)

Höhenmeter 96m
Besteigungen Bremsneshatten (130m) 09.07.2019 09:00
Bremsneshatten og Hurtigruta

Dagen startet med grått og tåkete vær. Såvidt jeg har forstått, er ikke det helt uvanlig på Nordmøre. Dagens turmål var Melen, på grensa mellom Eide og Fræna.
Været gjorde at jeg tynet avreise så lenge jeg følte jeg kunne. Til slutt hadde jeg ikke annet å gjære enn å komme meg avgårde. På veien mot Melen passerer man Bremsneshatten, et drøyt 100 meter høyt fjell på Averøy. For å vinne enda mer tid tenkte jeg at en rask tur oppom toppen her kunne være en fin greie.
Jeg fikk parkert bilen ved Averøy sykehus, og derfra gikk det merkede løyper mot toppen i flere retninger. Jeg startet med å gå langs foten av fjellet i vestlig retning, mot Bremsneshola. Bremsneshatten er et karakteristisk fjell ved at det er som en svær kloss som stikker opp av terrenget, likt Hårteigen. Nå var det bare å komme seg opp på klossen, og ved Bremsneshola går det en fin sti opp til toppflata.
Det tok ikke mange minuttene å komme seg opp, og utsikten fra toppen var definitivt verdt turen. Til tross for at det fortsatt var noe grått så jeg mye av Averøy. Utsikten tilbake mot Kristiansund var også storartet.
Etter å ha sett litt på utsikten ruslet jeg ned fjellet på motsatt side fra der jeg kom opp. Vel nede var det bare en del myrer med utlagte klopper som gjensto før jeg var tilbake ved bilen igjen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.