Høganova fra Furedalen (24.09.2022)

Startpunkt Furedalen alpin (361m)
Tourcharakter Bergtour
Bewegungsschnitt 3,0km/h
Entfernung 16,5km
Höhenmeter 980m

Gikk en tilsvarende tur for noen år siden, Tveitakvitingen mm. Da var det tåke store deler av turen så jeg fikk ikke med meg utsikten opp til Høganova. Så nå ville jeg ta den på nytt, men tok ikke avstikkeren opp til Tveitakvitingen denne gangen.

Startet som forrige gang ved Furedalen Alpin. Der er det parkering med Vips-betaling. Gikk opp langs skitrekket og fortsatte inn mot Fossdal. Underveis gikk jeg og tenkte på en presentasjon jeg skal holde til uken, så jeg klarte på ett sted å ta feil sti. Det forklarer avstikkeren som er synlig på GPS-sporet.

Forrige gang tok jeg feil sti fra Fossdal og var på vei mot NV mens jeg skulle hatt retning mot S. Nå var jeg klar over feilen, men klarte å gjøre det igjen da jeg fulgte den stien som var synlig. Men jeg skjønte fort at det bar feil veg denne gangen og, så litt tilbake og en horisontal forskyvning i småulendt terreng, og jeg var på rett sti. Trikset er at man skal holde til venstre for bekken og ikke følge stien som er tydelig på høyre side.

Lunsj på vei oppover mens jeg hadde utsikt ned i Kjel'en. Stien er vardet når man kommer over tregrensen, men kort før toppen kommer man til et steinområde der det ikke var mulig å skille vardene fra annen stein. Jeg så meg ut en løype og fulgte den, og kom ganske fort til at det var varder der allikevel. Så mitt løypevalg var nok ikke så dumt.

Kaffepause på Gråskorvenuten mens jeg nøt utsikten ned mot Hardangerfjorden. Fasinerende hvordan oppadgående luftstrømmer lekte seg med skyformasjoner som kom og forsvant.

Panorama fra Høganova mot NNV
Panorama fra Høganova mot NØ
Panorama fra Høganova mot Ø

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.