Krånipa fra Gullbotn (27.05.2022)

Startpunkt Gullbotn (245m)
Bewegungsschnitt 2,7km/h
Entfernung 8,5km
Höhenmeter 549m

Tre ganger har jeg gått opp på Krånipa fra Gullbotn og ikke tatt utgangspunktet i Skulstad som det ser ut til at de fleste benytter. Fordelen med Gullbotn er bedre parkeringsforhold og å unngå veien opp til Skulstad. Ulempen er at, slik jeg la løypen de to siste gangene, at man går over privat grunn tett forbi to hytter. Det er fordi jeg krysset elven som renner ut i Øyjordsvatnet på broen som går over til hyttene.
Første gangen gikk jeg forbi broen og krysset elven lenger oppe. Det gikk greit da med lav vannstand, men ville ikke gått med den høye vannstanden som var nå. På kartet er det tegnet inn sti mot Skulstad som krysser elven lenger oppe. Om det er mulig vet jeg ikke, da jeg en gang fulgte den inntegnete stien fra Skulstad mot Gullbotn, og måtte konstatere at den krysset oversvømte myrområder som det ikke var trygt å prøve seg på.

Så jeg fulgte sti opp over Skåpet og videre langs kammen. Stien går egentlig til noe som ser ut som en jaktbu i skråningen mot Holdhusfjellet, så man må ta skarpt venstre og følge oppover kammen. Om det da er sti eller hjortetråkk man følger, kan diskuteres. Jeg så både spor av firbente og tobente, og ett sted stod det en hvitmalt merkepinn.

En trost spilte skadet foran meg, men ble raskt kurert da jeg dreide av og ikke kom nærmere redet dens.

Over tregrensen forsvinner stien/tråkket. Men det er greit å gå. En varde kommer til syne og man tror man er nesten oppe, men toppen ligger litt lenger innpå.
Regnbygene fikk nå innslag av sludd, men det var iht meteorologens melding, så det måtte jeg bare akseptere. Klarte å ta lunsj mellom to byger.
Da jeg satte meg ned for å raste, hørte jeg en dyp, vibrerende lyd i nærheten. Forsøkte å lokalisere den og se hva det var. Men den flyttet seg stadig når jeg forsøkte å nærme meg. Snart var den foran meg, snart bak. Ikke kunne jeg se noen kilde til lydene og konstaterte at det måtte være noen innsekter nede i lyngen. Eller var det de underjordiske som holdt meg for narr?

La en sløyfe bort til Holdhusfjellet for å få med utsikten ned i Samnanger. Flere heiloer holdt meg med klagende selskap.
Etter å ha nytt utsikten, la jeg kursen tilbake mot utgangspunktet. Forsøkte å holde høyden mest mulig ut fra erfaringene fra forrige turs løypevalg. Kom etter hvert ned mot stien jeg hadde fulgt oppover, men nærmere jakthytten.

En lerke jaget vekk en gjøk mens flere gjøker koko'et i nærheten.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.