Veggemskampen (23.09.2018)

Karte
Besteigungen Veggemskampen (1.014m) 23.09.2018

Veggemskampen er godt synlig vest for Otta sentrum, der den stikker seg opp med sin runde kappe like over tregrensa. Selve kampen er ikke så hyppig besøkt, men gir en fin tur og ikke minst overraskende flott utsikt.

Turen startet vestover fra Otta langs baksidevegen 436 forbi Aasaarbrua og ytterligere ca. 1 km. Her går det en vei til venstre opp fra veien like ved et gårdsbruk, denne veien er merket Flåtlivegen. Fortsett oppover til bommen. Her kan enten bilen stå og la turen starte eller så fortsetter man videre oppover grusveien. Fra her er det ca. 7,5 km til toppen.

Grusveien følges oppover i sikksakk-mønster helt til veien tar til venstre og den flater ut. Hold veien helt til et veikryss. Her går det noen umerkede stier inn i skogen. Disse stiene går så inn til hovedstilen til toppen. Et annet alternativ er å gå til Myrumsætre og følge en godt definert sti bak bygningen. Sætra ligger på ca. på 770 mo.h.

Stien er lettgått både for store og små. Viktig å holde venstre ved et bratt parti, slik av hovedstilen følges. Tregrensa passeres nærmere 1000 m.o.h. og landskapet blir hovedsakelig preget av kvitkrull. Stien følges til toppen som er merket med en liten varde. Utsikten er overraskende flott spesielt østover mot Smiubælgen, Rondanemassivet og Vulufjell. Sørover sees Venabygdsfjellet, Søre- og Nordre Svartkampen. Nordvest går Ottadalen som er en sidedal til Gudbransdalen. Elven Otta med sin karakteristiske grønnfarge, da vannet kommer fra bl.a. breene i Jotunheimen og Breheimen. Nordover sees Blåhø som er lettkjennelig med en gigantisk antenne, Stor- og Veslekuva og Formokampen.

Absolutt verdt turen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.