Liten rundtur på kanten av Smørstabbreen (06.08.2022)  4

Entfernung 11,0km
Höhenmeter 441m

Mini-bretur med Martin

Årets far-sønn tur gikk til Krossbu der vi fikk innkvartert oss dagen før, og siden været i dag var veldig grått var det lite poeng i å gå opp på noen topper, men siden min far ikke hadde rare forholdet til bre og jeg hadde med litt enkelt breutstyr ble det så vi ruslet innover mor Bøverbreen. Etterhvert gikk det oppover her ogsåp gitt.. mot slutten var det endel sva som måtte forseres der bretunga har ligget for kort tid siden, men vi kom oss nokså greit opp til bretunga idet et større følge tok oss igjen. De skulle nok opp i selve brefallet på eventyr

Vi tok oss opp langs tunga på fast fjell og der det ble flatt oppå breen tok vi på stegjern og vandret videre med litt tau i iskanten for å få littegranne bre-følelse. Det var nokså tett tåke så det ble så vi holdt oss innen synsvidde av fast fjell og da det var kun blåis var det ingen sprekker å se så vi ruslet hele veien rundt og ned langs brefallet inn mot Store Smørstabbtind. Det var en opplevelse sammen til tross for dårlig vær, men bre er alltid fascinerende.

Nederst i bretunga fikk vi også sett bort på elveutløpet. På mine kart er det bre her i 2007... nå er det et gedigent vann istedet..

Vi kom oss fint videre langs vannet og fulgte elva nedover på sørsiden, og krysset etterhvert denne for å komme oss på stien vi brukte dagen før opp på veslebreatind. Det er veldig pent langs elvekanten som nå var fuktig og frodig når elva var såpass full.

Etterhvert kom vi oss ned de siste stigningene og ble enige om at vi hadde fått det beste vi kunne ut av denne dagen tatt forholdene i betraktning...så da var vi nede på krossbu igjen. Klok av skade fra en begredelig middag dagen før, kjørte vi til Sota Sæter for å se om vi fikk litt bedre mat der...

Og DET kan jeg skrive under på at vi fikk hos Ove og Silje. En himmelsk ørret i smørsaus var noe annet enn seig biff stroganoff fra pose.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.