Lovundfjellet (27.06.2014)

Höhenmeter 800m
Karte
Besteigungen Lovundfjellet (623m) 27.06.2014

Etter 4 overnattinger på Husøy og Sanna - inkl. bestigning av bl.a. Trænstaven - dro vi fra Husøy med hurtigbåten tidlig om morgenen - med kurs for Lovund. Bjørn Eirik hadde allerede vært på toppen mens han ventet på at Anne og meg skulle ankomme nord-Norge og benyttet anledningen til å reise til Sleneset for å hente bilen han hadde parkert der.

Anne og meg hadde forsåvidt god tid til en Lovund-bestigning, men ikke så mye mer enn det heller. Vi ankom Lovund ca. 07:00 og ferga vi skulle ha videre gikk 11:45. Vi la fra oss de tunge sekkene i venteværelset og satte avgårde. En kirketjener viste oss veien og gav oss et råd om sti som viste seg å være dårlig.

Men etter litt plunder og heft var vi på riktig vei og fulgte stien inn til Novvika hvor den bratte stien til toppen begynte. Det var temmelig varmt og fluene lot oss ikke være i fred, men det forsåvidt radig allikevel og vi ankom toppen 08:40.

Vi hadde en utsikt som var helt fantastisk. Det var fremdeles litt dis i luften så fjellene på fastlandet var ikke så tydelige som vi kunne håpet på, men det gjorde ikke så mye. Vi fikk den utsikten til gangs noen dager senere på vår øyloffing langs Helgelandskysten.

Det gikk radig nedover og vi kostet på oss et deilig bad i Novvika før vi dro til den lokale butikken og fikk tak i forsyninger.

11:45 gikk ferga, først til Sleneset hvor Bjørn ventet - og deretter til Onøy-Lurøy hvor vi campet på nytt...

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.