Til Goaldet på Lepsøya med kone og datter (05.10.2019)  5

Entfernung 7,5km
Höhenmeter 856m
Besteigungen Goaldet (490m) 05.10.2019
På vei over Rønstadheia i retning Lepsøyfjellet, som altså heter Goaldet.
Utsikt mot Hellevika, Fillingen og Haramsøya.

Det ble tur sammen med min kone og min datter Sol denne dagen. Vi tok bilen og kjørte hele veien rundt Grytefjorden, forbi Søvika, og kom til Skjelten, hvor vi tok ferja over til Kjerstad på Lepsøya. Målet for dagen var å gå opp til toppen av Goaldet, dvs. opp til det høyeste punktet på ”Lepsøyfjellet.” Jeg så for meg at det kunne bli relativt bratt å rett opp på fjellet fra Kjerstad, og innbilte meg at vi ville få en mer avslappende tur med ikke fullt så bratt stigning om vi gikk opp fra vestsida av fjellet; mer der skulle det vise seg at jeg tok feil. Vi kjørte utover til Hellevika, hvor vi parkerte bilen, og begynte å gå i retning Tordalen og Rønstadheia. Stien vi fulgte var god, og den var godt merket. Godt oppe i Tordalen delte stien seg, i én sti mot høyre, som førte utover mot Storhaugen, og én rett fram som fortsatte opp på Rønstadheia.

På vei fra Rønstadheia og opp på Goaldet, er det et lite parti som er nokså bratt,...
...men så blir stigningen slakkere mot toppen.

Oppe på Rønstadheia tok vi til venstre mot Goaldet. Etter en knapp kilometer ble det temmelig bratt, og stien opp her gikk til dels nokså rett oppover uten å gå veldig mye i sikk-sakk eller på skrå, så det ble litt vel bratt for min kone, som har slitt litt med et kne det siste året. Det bratte partiet var imidlertid ikke så veldig langstrakt, så det tok likevel ikke så lang tid å komme opp på et slags platå som ligger ovenfor denne bakken. Her flater stien ut, og stigningsgraden videre opp til det høyeste punktet er beskjeden. Oppe på toppen nøt vi utsikten, og tok litt bilder. Det skulle være en hytte her oppe, hvor man kan søke ly for vær og vind. Vi fikk etterhvert øye på den litt nedenfor toppen, i skråningen ned mot Kjerstad, men ettersom været var fint, og vi ikke hadde noe behov for å søke ly, gikk vi ikke dit ned. Vi fulgte i stedet stien et lite stykke tilbake, til der den deler seg i én sti som går ned til Kjerstad, og én som går ned til Rønstadheia (dvs. den stien vi var kommet opp), og der satte vi oss på en stein og spiste nistematen vår.

Utsikt mot Lausund og Fastlandet. Både på fastlandsida og på Hestøya kan man se at byggingen av Nordøysambandet er i gang.
Straks ved varden på toppen av Goaldet. Til høyre nedenfor toppen, finnes ei lita hytte hvor man i dårlig vær kan søke ly mens man spiser nistematen sin.

På vei ned de bratte bakkene beskrevet ovenfor, fant vi en alternativ sti, som gikk nærmere Låfjellet, og som jeg tror ikke var fullt så bratt. Denne stien var imidlertid nokså gjengrodd, og derfor ikke like god å gå på, men vi kom oss da ned igjen til Rønstadheia, og turen videre ned igjen derfra til Hellevika, hvor vi stod parkert, var helt grei. Jeg har i ettertid "lest meg opp" når det gjelder Goaldet, og funnet en link på nettet, hvor det står at stien direkte opp fra Kjerstad til Goaldet ikke noe sted er brattere enn 14%; hvilket vil si at det nok ville ha vært enklere for oss å gå opp derfra, ettersom det bratteste partiet opp fra Rønstadheia var langt brattere enn dette. Det ble litt venting på ferga før vi fikk satt over til Skjelten igjen. Hadde vi vært oppmerksomme på at det var såpass lang tid før neste ferge gikk, kunne vi lagt veien om Storhaugen på vei ned igjen, men slik ble det ikke denne gangen.

Denne dagen var imidlertid været fint, om enn litt kaldt, så vi spiste nistematen vår ute.
Utsikt mot Hildrestranda og fjellene på fastlandet. I slikt vær kan Lauparen og Brudefølget skimtes mellom Urfjellet og Hildrehesten.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.