Til Trollstolen og Blåstolen fra Måndalen (21.09.2019)

Startpunkt Moen parkering (130m)
Endpunkt Moen parkering (130m)
Tourcharakter Bergtour
Stolaksla (951m) 21.09.2019 13:41
Urhaugen (1.063m) 21.09.2019 13:41
Besuche anderer PBE Moen parkering (130m) 21.09.2019 13:41
Vakker utsikt fra Trollstolen utover Romsdalsfjorden. Blåstolen til høyre i bildet.

Min eldste sønn, Dag, hadde tidligere dette året gått noen fjellturer med utgangspunkt i Måndalen i Romsdal, og lurte denne dagen på om ikke jeg hadde lyst til å være med og bestige noen nye topper i området. Som sagt, så gjort, vi satte oss i bilen og kjørte til Måndalen, og la ut på tur. Vi hadde sett oss ut fjellene Blåstolen og Trollstolen; for disse to toppene lå såpass nær fjorden at det burde være bart for snø, selv om de begge er over 1000 meter høye, og selv om det hadde snødd litt i fjellet i det siste.

På Mosetra oppi Modalen. Grøntinden i bakgrunnen i høyre billedhalvdel.
Trollstolen (1141) kommer tilsyne bak Litleheikollen (933).

Desverre kjørte vi litt for langt opp i Måndalen før vi parkerte og gav oss i vei på turen. Vi hadde lest at man kunne parkere ved ungdomshuset på Roknem, og derfra følge grusvei og deretter tursti opp på Sæbønakken, og videre opp på Urhaugen, Blåstolen og Trollstolen. Imidlertid var vi ikke påpasselige nok med å ta av fra E136 allerede før broen over elva Måna. I stedet tok vi av den neste veien til høyre, havnet på feil side av Måna, og krysset tilbake til riktig side av elva litt lengre oppi dalen; men havnet da så høyt oppe i dalen at vi allerede hadde passert ungdomshuset, og dermed endte vi med å parkere på Moen parkering i stedet, et annet yndet utgangspunkt for turer i området.

På vei mot Stolaksla.
Utsikt fra Vågskaret mot Vågstranda, Romsdalsfjorden, Sekken og Molde.

Problemet med dette utgangspunktet er at man havner på feil side av elva Tørla, og ender med å følge Modalen oppover mot Svartevatnet, i stedet for å komme rett på de to toppene vi hadde sett oss ut. Nå forsvant både Blåstolen og Trollstolen bak Litleheikollen (933 m.o.h.). Været var imidlertid strålende, vi hadde Google Maps med GPS på telefon-app (hadde lastet ned kart på forhånd, for det er ikke 3G-dekning overalt i området), og vi var fast bestemt på at vi ville opp på de to toppene vi på forhånd hadde sett oss ut. Turen kom selvsagt til å bli en del lengre enn vi hadde planlagt, og vi kom til å bestige Trollstolen og Blåstolen i motsatt rekkefølge av hva vi hadde planlagt, men det fikk så være.

På toppen av Trollstolen, med utsikt mot Blåstolen. Her oppe lå fortsatt noen snøflekker etter et snøfall som hadde vært.
På vei ned mot skaret mellom Trollstolen og Blåstolen. På vei opp mot Blåstolen valgte vi ikke å følge kanten på fjellet, men gikk i stedet litt innpå.

Etterhvert som vi kom høyere opp i Modalen, kom Trollstolen igjen tilsyne bak Litleheikollen (Bilde 3). Vi passerte Vassfjellet på venstre hånd, og visste vi ville komme opp til Svartevatnet dersom vi fulgte stien opp gjennom skaret mellom Prosten og Langfjellet. Vi fant i stedet et sted hvor vi greide å krysse elva, og siktet oss inn på Stolaksla (953 m.o.h.). Vi fulgte imidlertid foten eller sida av Langfjellet, for å unngå et veldig myrlendt område øverst i Modalen (se kart med GPS-tracking). Oppi skaret mellom Langfjellet og Stolaksla fikk vi nokså uhindret utsikt ned mot Vågstranda, som hadde vært et alternativt utgangspunkt for å bestige Trollstolen og Blåstolen.

På vei fra Trollstolen mot Blåstolen.
På toppen av Blåstolen. Utsikt over Romsdalsfjorden, Sekken og Molde.

Hittil hadde vi hatt nokså jevn stigning turen igjennom, men nå bratnet det til i det vi ga oss i kast med Stolaksla. Da vi var kommet et stykke opp i fjellsida på Stolaksla, fikk vi øye på et par som kom opp Vågskaret fra Vågstranda. Vi vinket, og de vinket tilbake. Bortsett fra disse to møtte vi aldri noen andre mennesker denne dagen. Fra Stolaksla og opp på Trollstolen ble det et par kortere partier med lett klyving, og så var vi oppe. På toppen tok vi oss tid til litt mat og drikke, og vi fotograferte utsikten, og så fortsatte vi turen. Det var noen sparsomme snøflekker her oppe, men intet å klage over, for det var aldri noe problem å finne bare steder å gå. Når vi skuet videre innover i Romsdalen, derimot, så vi mange topper hvor snømengden ville gjort dem vanskelige å bestige, inklusive Karitinden og Dronninga, som vi hadde vært på bare 3 uker tidligere.

Utsikt fra Blåstolen mot Trollstolen. Bak til venstre sees fjellryggen/traversen mellom Svartevasstinden og Trolltinden langs grensa mellom Rauma og Vestnes.
Litt i meste laget med snø for å bestige Dronninga fra Haugabotnen. Tre uker tidligere var det helt bart. Bildet er tatt fra Urhaugen.

Vi fortsatte ned fra Trollstolen, og så opp på Blåstolen. Fra Blåstolen bar turen videre ned på Urhaugen. Derfra kunne vi tatt stien videre ned mot Hellehaugen, men nå syntes vi turen hadde vært lang nok, så vi skar rett ned fjellsida og sikta oss inn på Høgsetra, hvor vi fant en god sti og deretter en vei som vi fulgte ned til Roknem og ungdomshuset hvor vi egentlig hadde tenkt å parkere. Fra ungdomshuset fulgte vi så veien opp til Moen parkering hvor bilen stod og ventet på oss, og så kjørte vi hjem.

Med utsikt over Romsdalsfjorden.
Utsikt fra Urhaugen innover mot Åndalsnes og Isfjorden.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.