Sesongens første skitur (13.11.2023)  5

Besteigungen Hemmelfjellet (885m) 13.11.2023 13:47
Dølfjellet (842m) 13.11.2023 14:07

Plutselig var vinteren her

Etter noen dager med kraftig snøvær var vinteren endelig her. Her oppe på Skramstadsætra er det nok i hvertfall 80 cm. med snø. Selv om all snøen kom ganske på en gang, så har det vært forskjell i temperaturen, og dette har ført til at det er ca. 10-15 cm. løssnø oppå et hardere lag med snø. Det var med andre ord fine forhold for fjellski. Det var meldt sol fra blå himmel, og jeg så ikke ei sky på hele dagen.

Til stor glede var det smågnagerspor hele veien fra bilen og opp til toppen av Hemmelfjellet. Det blir spennende å se hvordan det blir utover vinteren. Smågnagersporene gikk fra tre til tre, noe som tyder på av smågnagerene foretrakk å gå ned under snøen ved trærne som antageligvis skapte en slags tunnel ned til bakken. Det var jo et hardt lag under den løse snøen på toppen.

Klar til start
Sola titer fram i den snøtunge skogen
Skogen åpner seg opp ettersom jeg nærmer meg Dølfjellet
Oppover mot Dølfjellet
Utsikt sørover. Bildet er tatt på vei opp mot Dølfjellet
Det var en snøtung skog, men jeg fant litt tørrgran som jeg fikk banket av snøen på og fikk gjort meg opp et bål. Jeg hadde med litt tyri og bjørkenever slik at jeg fikk en liten startvarme. Under slike forhold er det viktig å ta seg god tid med forberedelser av bålet: lage et godt underlag med grove kubber, ta seg tid til å kløve opp kabbene i småved. Da blir det små regel et bra bål.
Etter lunsj, og bålkos gikk jeg opp til Hemmelfjellet. Her er utsikten vestover. Haren har hoppet på kryss og tvers.
Naturens kunst: Snøskulptur i vinterlandskap. Frøken harepus har vært på kunstutstilling
Tar man seg litt tid, så dukker det opp motiver..
Lav sol på vei opp mot Dølfjellet fra Hemmelfjellet
Korsnebb... gran eller furu? Jeg vil si furukorsnebb ettersom nebbet er forholdsvis kraftig og høyt.. Det er i hvertfall en hunnfugl
Korsnebb.. En hanne flott rødfarge.
Ikke bare fugler som var i lufta denne dagen...
Korsnebb på topp
Engulvsfjellet
Rendalssølen
Horta
Tåka ligger nede i dalen. Den lettet helt på slutten av dagen. Bildet er tatt sørover fra Hemmelfjellet

Dette var en dag som jeg måtte nyte til det fulle. På vinteren synes jeg det er fint å være ute hele dagen. Da får jeg med meg at det lysner på morgenen og at det blir mørkt på kvelden. Det er noe spesielt ved å være ute hele dagen. Man kjenner temperatursvingninger i løpet av dagen pga. topografi, værforandringer, eller at sola varmer, og kulda kommer da sola trekker seg tilbake. Nå kom jeg i veien litt sent, så det var allerede lyst da jeg startet, men jeg fikk med meg solnedgangen.

Fauna

Spor: elg, mår, smågnagere, røyskatt, tiur, lirype, hare, orrfugl,
Levende live: Korsnebb, lirype, granmeis, flaggspett, spettmeis,
----

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.