Storøya i Sperillen - Ringerike (10.06.2020)

Startpunkt Landtangen p-lomme (153m)
Endpunkt Landtangen p-lomme (153m)
Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 0h 36min
Entfernung 1,6km
Höhenmeter 110m
Besteigungen Storøya (254m) 10.06.2020 16:03
Besuche anderer PBE Landtangen p-lomme (153m) 10.06.2020 15:42

Tre turer på vestsiden av Ådalen i Ringerike denne ettermiddagen. Først ut var Storøya (254), som var dagens laveste topp på programmet.

Fylkesvei 2872 (Vestre Ådal) ender ved gården Elsrud på vestsiden av Sperillen. Rett før denne gården tok jeg til høyre og inn på Elsrudseterveien. I krysset her måtte man tidligere betale bomavgift for å kjøre videre på Elsrudseterveien. Nå er bommen flyttet lengre inn, og dermed kunne jeg kjøre avgiftsfritt helt til parkeringslomma på Landtangen. Storøyveien, som går rundt gården Øya, svinger ganske skarpt nordover på det flate området kalt Landtangen. Her i yttersvingen hvor det går en traktorvei, er det mulig å sette igjen bilen.

Parkeringslomme langs Storøyveien der det går en traktorvei ut mot Landtangen.

Som andre før meg hadde erfart, var heller ikke nå Storøya en øy. Men, denne sletta Landtangen, som mest besto av gress med noen trær og busker her og der, hever seg ikke mye over vannflata på Sperillen. Ved flomstor innsjø kan det nok bli snakk om at Storøya midlertidig blir øy igjen.

På Landtangen, hvor man så vidt kan se traktorsporene i gresset. Ikke langt ned til vannflaten på Sperillen her... I bakgrunnen er Storøya (254).

Traktorsporene jeg fulgte fra parkeringen forsvant nesten i alt gresset over Landtangen. Snart ble de borte, men da var jeg også like ved foten av den nokså bratte vestflanken på Storøya. Jeg siktet mot et område hvor det så ut til å være noe mindre bratt, og kom greit opp der. Etterpå ble det langt slakere i lyngen mot toppen. Det dukket opp et lite tråkk da jeg nærmet meg kulen hvor høyeste punkt er, men dette forsvant igjen. Uansett ikke så nøye, for det var mest furuskog her oppe, og den er som regel lett å gå i.

Toppunktet på Storøya (254).
Fra Storøya er det litt utsikt sørover. Åsen midt i bildet er Strandekollen (400), og den var mitt neste turmål.

På tilbaketuren gikk jeg stort sett samme vei. Siden jeg hadde gått denne turen uten sekk, fant jeg nå fram litt lunken drikke fra sekken i bilen, og kjørte sørover til utgangspunktet for neste tur...

Startzeitpunkt 10.06.2020 15:42

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.