Archiv - Nach Datum

Bukkehåmåren og Kvassryggen

03.10.2023
Bergtour

Kjørte fra hytta til Valdresflya. Været var nydelig, og planen var å gå Kvassryggen via Bukkehåmåren. Til tross for at jeg var litt sent ute var det noen få ledige plasser ved parkeringen på Vargebakken. De fleste hadde nok tenkt seg opp til Knutshøe, for jeg verken møtte eller så noen på turen jeg gikk. Grei skuring opp til Bukkehåmårtjønne. Krysset nok elva litt for tidlig, for jeg fant aldri stien på nordsiden. Det gikk likevel greit å komme seg opp og videre til Bukkehåmåren. Fin topp med fin utsikt, tok en lunsjpause her. Oliver var med, men han puttet jeg i sekken når vi skulle gå videre til Kvassryggen. Han har blitt noe stiv i ene bakfoten, men han elsker jo å være med på tur, så denne gangen valgte jeg en litt større sekk enn vanlig. Det gikk overraskende bra, >>>

Sukkertoppen

Offersøykammen

15.07.2023
Bergtour

Etter å ha gått Festvågtind, tuslet rundt på torget i Henningsvær, spist nydelig sei på Feskarheimen og tatt en øl på Trevarefabrikken, fikk jeg en spontan idé om at jeg ønsket å overnatte på en fjelltopp for å kunne se på midnattssola. Ettersom vi skulle kjøre forbi Offersøya tenkte jeg at det ville være fint å ta med teltet opp til Offersøykammen. Klokka hadde allerede bikket 23 da jeg startet å gå, så det var bare å trøkke til. Nådde toppen akkurat tidsnok - og jeg var på ingen måte den eneste som hadde tenkt tanken å være her oppe midt på natta for å oppleve midnattssola - det var en god gjeng her allerede. Jeg var dog den eneste som hadde med telt, så jeg fikk toppen for meg selv en liten stund før jeg fant soveposen. Det ble en aldeles nydelig tur, og den >>>

Festvågtind

15.07.2023

Måtinden

14.07.2023

Mjeldberget

13.07.2023
Bergtour

Tilbake i nord, denne gangen besøkte vi vakre Steigen. Været var helt sykt - tropevarme i nord er ikke ofte man får oppleve. Vi overnattet på Bøsanden, og til tross for at formen ikke var helt på topp, lengtet jeg etter å gå tur. Etter et par søk på Google bestemte jeg meg for å gå opp til Mjeldberget. En fin, kort og bratt tur med storslagen utsikt mot Lofotveggen og Bøsanden. Kroppen kjentes overraskende bra. Avsluttet turen med et bad på stranda. Temperaturen i vannet var ikke helt som på land, men bikinivær til langt på kveld skal man ikke kimse av her i nord. For en dag!

Store Ringstind

20.05.2023
Randonnée/Telemark

Store Ringstind er en topp jeg lenge har hatt lyst til å gå, men forholdene har sjeldent vært gode de gangene muligheten har bydd seg. Denne gangen derimot - endelig skulle det klaffe! Værmeldingen var prima og forholdene deretter. Vi kunne gå med ski fra bilen langs hele Ringsdalen. Startet lovlig seint (i dag også) - litt på grunn av at vi måtte kjøre fra Valdresflya, og litt fordi vi tenkte at tåka ville lette litt utpå dagen, men mest fordi vi koser oss litt for mye med kaffe før tur. Jeg hadde sett for meg at vi måtte bruke enten stegjern, isøks og/eller skarejern i de bratte partiene opp mot Ringsbotn, men det var ikke behov for det. Vi tok av skiene de siste meterne før toppen. Her fikk vi også tydelig øye på redningshelikopteret som måtte hente ut et par skiløpere >>>

Rasletinder og Kalvehøgder

19.05.2023
Randonnée/Telemark

Kjørte opp til Valdresflya i går kveld med bobil. Ble noe sent før vi fikk lagt oss, og vi bruker som alltid god tid på både frokost og kaffe, så vi kom oss ikke av gårde før litt utpå formiddagen. Gikk opp til Øystre Rasletinden først, deretter Rasletind. Videre gikk vi til Mugna og Munken, og til slutt Austre Kalvehøgde. Her bestemte vi oss for å snu. Tåka lå tett og vinden tok godt tak, så det fristet mer å gå tilbake til bilen istedenfor å gå videre. En fin tur i vekslende vær, selv om den bar preg av flatt terreng og dermed mange kilometer med fellene på, og relativt lite nedkjøring.