Osterøy: Hansdalsfjellet og Rødlandsfjellet (04.03.2024)

Startpunkt Hansdalen (164m)
Endpunkt Hansdalen (164m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 36min
Entfernung 6,4km
Höhenmeter 366m
Besteigungen Hansdalsfjellet (414m) 04.03.2024 10:25
Rødlandsfjellet (467m) 04.03.2024 11:18

Tur til Osterøy for å gå turer til diverse småtopper. Parkerte ved Hansdalen og gikk gjennom et gårdstun og oppover skogsveien som startet ved løen retning Askelandsvatnet. Tok av fra skogsveien ved en liten stige der går det sti gjennom granskogen opp til skaret ved vannet. Jeg tok av fra stien oppe i skråningen for å komme meg opp til toppen Hansdalsfjellet. Granskogen sluttet litt under toppen, så det ble utsikt. Svak sti eller dyre tråkk på toppen så denne toppen kan ikke være mye besøkt. Et hus er tegnet inn på kartet rett under toppen, jeg trodde det var en bivuakk / rasteplass men det var en gammel stenbu.

Hansdalsfjellet 414
toppen på Hansdalsfjellet
utsikt fra Hansdalsfjellet mot Askelandsvatnet og Stemmesegga

Videre til neste topp som var Rødlandsfjellet. Fulgte svakt tråkk ned til skaret ved vannet. Så etter sti oppover ryggen mot Rødlandsfjellet, men det var mer et dyre tråkk jeg fulgte. Oppe på ryggen var det bedre, her var det gammel rydning enkelte steder og lett å følge tråkket. Toppen var flat og jeg var på vei forbi toppunktet da jeg oppdaget at jeg hadde passert PB toppen. Gikk vider på til neste småtopp da jeg syntes den var høyrer. Da jeg sto der virket PB toppen å være høyest. Fin utsikt fra ryggen spesielt mot øst med hvite Høgafjellet og Bruviknipa. Tror ikke at det er så mange som går til denne toppen heller, ut fra sti og tråkk.

Rødlandsfjellet 467 sett mort nord
Rødlandsfjellet 467 sett mot syd
utsikt fra Rødlandsfjellet mot øst med Høgafjellet bakerst

Tilbake til skaret og stien ned gjennom granskogen til stigen og traktor veien. En ok tur til 2 topper som helt sikkert ikke er med på 10 på topp listen over besøkte topper på Osterøy.
Videre med bil til 2 nye småtopper.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.