Archiv - Nach Datum

Gesammelte Listen

Spjotheia. Kommunetopp i Søgne kommune til 2020

3,6km

På vei hjem fra Bronehei Øst. Kommunetopp i Lindesnes kommune til 2020 og Svolheia. Kommunetopp i Mandal kommune til 2020 passet det å besøke Spjotheia. La inn Skuggedalsveien 172 ,Søgne på Google maps. Kjørte forbi Røyrvatnet. Her går det en bomvei inn mot Skuggedal. Sikkert mulig å sykle/gå inn til stistart herfra. Problemet er parkering, Ikke lov å stå i krysset. Ankom Skuggedal parkeringsplass. Denne er fortsatt stengt. Litt nede i bakken var det en møteplass og her var det mulig å sette en bil uten å hindre for mye. Gikk opp forbi huset i enden av veien og fulgte skogsbilveien 400 meter til stistart. Veien er stengt med kjetting. Ved enden av Sandvann ligger det en rød hytte. Stien starter på venstre side og går nordover dalen. Etter 600 meter er det skiltet Spjotheia. Fulgte opp til venstre og gikk langs kanten av myra før siste stigning opp til toppen. Litt utsikt. >>>

Svolheia. Kommunetopp i Mandal kommune til 2020

2,9km

Fra Bronehei Øst. Kommunetopp i Lindesnes kommune til 2020 til spjotheia passet det å besøke Svolheia. La inn Norumsvannet i Google maps og tok etterhvert av fra Kårstølveien og inn på Norumsveien. Kjørte denne til endes og fant grei parkering før det siste huset. Gikk forbi gården og tok første til høyre. Fulgte traktorveien langs foten av Hepteheia før den svinger østover opp dalen. Den går over mot Svoltjenna. Etter 400 meter er det ett dele, her tok vi til høyre. Her er heia ganske bratt så vi gikk til vi fant en grei passasje opp til toppen. Litt utsikt nord og øst. Varde og Trig.mast. Samme vei tilbake. Tur-retur 1 time og 20 minutter. 2,9 kilometer. Nede ved Kårstølveien var det skiltet Skulpturpark. Fulgte denne til parkering og gkk videre opp en bratt vei. Trodde dette var tull, men det synet som møtte oss på toppen var >>>

Bronehei Øst. Kommunetopp i Lindesnes kommune til 2020

3,8km

Etter overnatting i Kristiansand kjørte vi E39 vestover. Ved Vigeland tok vi av og kjørte nordover. Med Støleveien 432, Sør-Audnedal på google maps fant vi greit fram til Bronehei p-lomme. Først på asfalt, senere på god grusvei. Stor parkeringsplass. Parkerte og fulgte veien. Denne er skiltet Folkestien. Tok til høyre i første dele og gikk til endes. Her fortsetter fin sti videre gjennom granskog opp lia før det flater ut og stien går videre i åpent terreng over mye bart fjell. Stor fin varde på den tidligere kommunetoppen er bygd av elever ved Vigmostad skole i år 2000. Imponerende flott steinmur som viser kommunegrensen mellom Lindesnes og Lyngdal. Gikk 100 meter vestover inn i Lyngdal for å besøke toppen av Bronehei. En liten varde markerer punktet. Fin utsikt. Masta på >>>

Vehusknausen. Kommunetopp i Kristiansand til 2020

24.03.2024
1,9km

Kom fra Sør for Himmelsyna. Kommunetopp i Birkenes til 2019 og på vei til overnatting i Kristiansand passet det å bestige Vehusknausen. Med Espestølveien 150 på gps`n fant vi fram og parkerte utenfor snuplassen rett før bommen. Fulgte veien 600 meter oppover. Tok til høyre og fulgte atv vei inn til en rød hytte i enden av Bjorvannet. Krysset en gammel demning. Etter demningen var det et krevende stykke klyving for å komme videre. Vært fint med ett tau her. Deretter litt bratt men greit å komme til toppen. Skogtopp, lite utsikt. Valgte en litt annen vei ned mot klyvepunktet og deretter tilbake til bilen. Tur-retur 1,9 kilometer og 50 minutter.

Sør for Himmelsyna. Kommunetopp i Birkenes til 2019

24.03.2024
Tourcharakter:
Langlauf
12,7km

Kjørte til Evje og tok opp ved kirken mot Høgås skianlegg. Parkerte ved garasjen 300 meter før skisenteret og startet skituren derfra. Flott oppkjørt løype helt til Himmelsyna. Tidlig påske i år og det er nærmere 1 meter snø i terrenget. På felleski var det godt feste og rimelig god gli. Snøen ble mer slush utover dagen. Flott skiterreng på myrene inn til Knutsli. Fra Knutsli stiger det 110 høydemeter den siste kilometeren til toppen. Stor varde og sittebenker på toppen. Det som var kommunetopp i Birkenes fram til 2019 ligger 50 meter sør for varden og er merket med to små varder. Kaffe og sjokolade i ly av varden før vi fulgte samme trase tilbake til start. Tur-retur 3 timer og 20 minutter. 12,7 kilometer

Stokkevannet rundt

23.03.2024
8,2km

Stokevannet rundt er på UT.no. Går over Høgenhei. Vi parkerte ved Shell, gikk på gangvei forbi skolen og nedover Omborsnesveien. Blåmerket sti går bratt opp mot toppen. Passerer Høgenhei med utsikt over E18 og Rugtvedt. Stien går videre ned til Krabberød så etter noen meter svinger vi 90 grader og fortsetter i blandet skog på god sti mot sørenden av Stokkevann. Sti tilbake til Rugtvedt. Her hadde de kabelarbeid på tvers av stien så det ble både vått og sålete for vi var tilbake ved bilen. Grei tur.....men det blir med denne gangen.

Suggkjerrheia

20.03.2024
2,9km

Kjørte fylkesvei 356 Sannesveien fra Drangedal mot Porsgrunn. Fortsatt brøytekanter som gjør det litt krevende å finne parkering. Fant god plass i krysset til Sannesmoen. Gikk langs veien i 150 meter før jeg tok opp i lia langs bekken. Holdt nordover for å unngå bratt terreng. Dreide deretter østover mot toppen. Gikk greit oppå skaren. Mye lauvtre småskog fra veien og opp til toppområdet. Greit å finne en trase idag når trærene står uten løv. Senere med løv på trærene er det nok mer krevende. Da kan vel også skogsflott være en plage. Men idag var det en fin tur i sola oppover. Fin utsikt nordvestover på vei opp. Toppområdet er ganske flat med åpen furuskog. Ingen utsikt fra toppunktet.Brukte 1 time opp. Satt i lyngen ved en furu og hadde 30 minutter lang kaffepause i >>>

Hegrefjell

17.03.2024

Trugetur til Skardsfjellet

14.03.2024
6,2km

I flott før påskevær kjørte jeg Drangedalsveien til Våge (Voie) og tok inn mot Dalane. Parkerte på høyre side av veien. Gikk under jernbanen og til venstre. Fulgte veien til det innerste huset. Her fortsetter traktorvei på høyre side av uthuset. Etter brua tok jeg til høyre i første vegdele. Her dukker det opp blå merker på trærne. Fulgte traktorveien oppover. Etter 500 meter tar blåmerket traktorvei av til venstre. Fint å gå oppover med truger. Etter 800 meter flater det ut og her er det fin utsikt mot nord og øst. Blåmerket sti fortsetter østover, usikkert hvor den ender, jeg så ikke mer til den på vei til toppunktet. Jeg går derfor sørvestover opp lia med kurs rett mot toppen. Holdt på vestre side av Vierkjerrdalen og fikk dermed en ganske slak stigning til toppen. >>>

Fjellbuknuten

08.03.2024
2,2km

Med plan om å besøke Blåkollen, fra nord. og Fjellbuknuten kjørte jeg mot Singusdal og tok inn til venstre på Eikåsveien. I kartet er det bom ved brua over Storelva, den er fjernet. Fulgte en godt brøytet skogsbilvei i 2,7 kilometer (1,4 km etter start opp til Blåkollen, fra nord. ) Parkerte ved siden av veien. Fulgte traktorvei oppover. Der veien begynner å gå ned mot Grastjenn tok jeg østover i retning toppen. Lett kupert 300 meter før jevn stigning opp til toppen. Ganske flat toppområde med flott utsikt. Samme vei tilbake. Tur-retur 2,2 km på 1,5 time. Inkludert lang pause i sola på toppen.