DNT tur Bessheim (08.02.2020)

Startpunkt Bessheim
Endpunkt Bessheim
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Veslfjellet (1.743m) 08.02.2020

Turleder for samarbeidstur mellom DNT Hamar og Hedmark og DNT Gjøvik og omegn. Gnistrende vinterhelg på Bessheim.

Værmeldingen ble rufset med mye vind og også snø på søndag. Jon og jeg hadde snakket på forhånd om at Heimdalshø muligens var det beste alternativet lørdag og at vi måtte se an søndag til en mindre krevende tur for å kjenne på været. På fredag kveld viste yr imidlertid at det så mer lovende ut mot Veslfjellet og Besseggen i forhold til Heimdalshø, så vi la om planene og gikk derfor på Veslfjellet på lørdag. Vi fikk været som meldt, skiftende skydekke og sikt og skiftende vind opp i frisk bris. Føret var hardt og veldig glatt skare enkelte plasser slik at noen måtte til med skarejern. Særdeles lite snø i hele området, og store deler av Veslfjellet var totalt avblåst. Svært hard skare kombinert med noe harde skavler gjorde kjøreopplevelsen svært dårlig. Deltakerene var likevel godt fornøyd med å nå en topp denne dagen.

Søndag delte vi oss opp slik at en gruppe gikk løypa til Gjendesheim på fjellski, mens toppturfolket ville prøve seg oppover mot Bessvatnet. Vi kom ikke helt opp før det ble for dårlig sikt, men nysnøen ga betydelig bedre kjøreforhold, så et par tok en ekstra tur. Da dette ble en svært kort tur hadde vi litt øvelse med skredsøker rundt Bessheim før vi alle vendte snuten hjem fra snødrevet til fjells.

På tur oppover får vi flott utsikt til Besshøe, Glittertind og Nautgardstinden.
På toppen.
Straks nede igjen ved Bessheim.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.