Fisketur til Gravdalsvatnet i Breheimen (25.08.2013)

Startpunkt Fivlemyrane kraftstasjon (1.028m)
Tourcharakter Fischen
Entfernung 6,0km
Karte
Besuche anderer PBE Gravdalsvatnet (1.268m) 25.08.2013

Dagen etter storturen til Kjerringi og Mannen dro jeg og Øyvind Br tilbake til Sogndal. Endre hadde allerede reist på hytta ved Tyin kvelden i forvegen. Øyvind chattet litt med sin gamle kompis Aleksander som inviterte oss med på fisketur i Nørdstedalen. Dette hørtes ut som midt i blinken siden været var brukbart og ingen av oss ønsket å gå veldig langt. Aleks og sine to kompiser hadde allerede reist i forvegen, så vi kom kjørende etter. Veien fra Fortun, opp Fortundalen og opp til Fivlemyrane var mye lenger enn jeg hadde forventet. En liten stund angret jeg litt på at jeg valgte å bli med på en tur så langt unna siden jeg skulle på skolebenken neste dag kl. 08.15, men det fikk bare bli som det ble.

Idyll ved Gravdalsvatnet.

Vi ble litt usikre på hvor vi måtte kjøre for å komme til Fivlemyrane, så vi tok en sniktitt innom Nørdstedalseter for å sjekke med kartet. Det viste seg at det enkelt og greit var veien som tok av mot venstre. Holdt på å kjøre oss fast idet vi skulle snu et sted, men med litt dyttehjelp fra Øyvind løste vi biffen. Aleks og gjengen stod på avstand og fikk med seg hele showet og flirte nok godt i sitt stille sinn. Parkerte ved kraftstasjonen, pakket sekken og begynte å gå oppover. Aleks og de hadde gått i forvegen mens vi pakket sekkene. Klarte å gå feil allerede fra starten, så ble nødt til å klyve litt for å komme innpå stien som gikk lenger oppe i hamrane. Aleks haddde ikke sagt hvor vi skulle slå leir, bare at det var ved et vann bak hamrene ovenfor kraftstasjonen. Visstnok ikke mer enn 40-45 minutter å gå. Kneika opp var tung etter i går, og etter litt speiding så vi at gjengen hadde slått seg til på andre siden av vannet i nærheten av utoset til Gravdalselva.

Feskar'n :)
Dagens største ørret var på rundt kiloen.

Godt å komme fram, men det tok minst en time å komme seg hit. Jeg tok umiddelbart et iskaldt bad i Gravdalsvatnet. Deretter kokkelerte vi oss litt middag før fiskinga begynte. Moro å prøve litt fisking, dette er en friluftsaktivitet jeg har bedrevet altfor lite. Aleks og gjengen hadde mye å lære bort her. Jeg og Øyvind delte på samme stang og koste oss med dette til utpå kveldinga. Jeg fikk bare en liten babyørret på 100-200 gram, mens han ene av karene fisket opp en kilosørret. Aleks fortalte at han visste om folk som hadde fått en ørret på 3 kg, så kommer vi til dette med fiskeskrøner da... Uansett ble dette en meget trivelig kveld i vakre Breheimen. Påfølgende utenatt ble noe kald på grunn av en dårlig sovepose. Blir nødt til å skaffe meg en tykkere til vinteren... Ble militær start kl. 05.00 neste morgen og marsjet tilbake til bilen på rundt 40 minutter. Deretter 2 timer i bil og rett på skolebenken. For en helg...!

Takk for en trivelig fisketur gutter!

Benutzerkommentare

Fisk..

Geschrieben von Atomsilda 28.08.2013 21:51

Der har faktisk jeg vært også....på begynnelsen av 90-tallet. Jeg fikk én fisk. Den var 49 cm lang og veide ikke mer enn 350g !!!! Hvilken slintre :)

Sv: Fisk..

Geschrieben von Øyvindbr 30.08.2013 12:34

Fortundalen er fantastisk, den fikk jeg ikke med meg i hele Sogndaltida... Og Breheimen bør besøkes mer, det er et fint område på alle måter. Men for et stress det ble for Sondre!

Klart Alex og gjengen lo, den dagen Alex ikke ler av noe som er Øyvindrelatert vil jeg begynne å lure på om noe er galt og at han kanskje ikke vil være venn med meg mer. :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.