Sognsvann-Bislingflaka-Sognsvann (04.03.2010)  5

Höhenmeter 1.430m
Karte
Besteigungen Bislingflaka (693m) 04.03.2010

«Påskevær» i Nordmarka (Sognsvann-Bislingflaka-Sognsvann)

Jeg har lenge hatt denne turen i tankene, men alltid det kommet noe i veien. Stort sett har været og føret (mye snøvær!) vært ugunstig, men siden det nå var meldt godvær flere dager i strekk spanderte jeg på meg en fridag og tok turen. Lurte meg unna morgenkøen inn mot Oslo ved å kjøre Bærumsveien (haha!), og startet fra Sognsvann med pakket ryggsekk. Det var overraskende mye folk i marka i dag, skulle nesten tro det var helg. Er det ingen som jobber lenger?

Det fungerte fint med festesmurning VR45 i dag, og jeg følte meg pigg tross at jeg trente hardt dagene i forveien. Skulle nesten hatt med solkrem, jeg måtte i alle fall av med både jakke og lue. Kikutstua var åpen, og jeg benyttet anledningen til å fylle på vann. Var usikker på om Bislingen fjellstue holdt åpent i ukedagene (den var stengt). Fortsatte over Hakkloa og tok en rast på Daltjuvmana, en vakker ås hvor det går en artig scooterløype forbi. Tryvannstårnet begynte å bli riktig så langt borte nå. Rundet Gjerdingen på nordsiden og solte meg utenfor Rajebråtan en liten stund før mördarbakkene opp til Bislingen tok til. Traff på to damer som koste seg med appelsin og kvikk-lunsj, jeg var den eneste personen de hadde sett i marka denne dagen. Tydeligvis er det mindre arbeidsløshet lenger nord i marka enn i sør.

Bislingstua var stengt, men jeg hadde heldigvis nok væske til returen mot Kikutstua. Stakk oppom det høyeste punktet i Lunner kommune (693 moh. 32V 6677948 588789) som lå 20-30 meter ifra skiløypa. Enkel fangst i forhold til Mayhassen & co sin tunge ferd til Kjerkeberget i løssnøen noen dager tidligere. Returen gikk via Katnosa (vær obs på overvann på Gjerdingen!) og over til Sandungen. Fikk forresten øye på Kjerkebergkarenes spor fra tidligere i uka. Det var krevende å renne ned til Sandungen grunnet skogsmaskiner som hadde ødelagt deler av løypa. Hadde nå tenkt til å fortsette til Hakkloa, men det ser ut til at denne traséen ikke lenger kjøres opp. Muligens fordi Ivar Formo druknet i nærheten av denne ruta noen år tidligere... Gikk i stedet via Vesle Sandungen og Fyllingen. Spiste en dyr og saftig bolle samt vaffel m/brunost på Kikutstua, dette ga krefter til resten av turen ned til Sognsvann. Ble litt småkonkurranse med andre mosjonister da jeg entret lysløypa mellom Ullevålseter og Sognsvann, god trening mht. Birken. Dette ble en kjempefin tur i vår alles kjære Nordmarka!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.