Sørbølfjellet og Ørneflag (31.12.2009)

Startpunkt Damtjernhallin (1.000m)
Ørneflag (1.243m) 31.12.2009

Sørbølfjellet og Ørneflag – årets siste tur

Kart

Jeg kunne følge noen ferdig opptråkkede spor i starten.

De siste dagene i 2009 har det vært strålende vær på Østlandet, og man kan ikke bare sitte inne i en varm stue og spise julemat da. Reiste tidlig avgårde fra hytta på Blefjell opp hyttefeltet på Damtjernhallin (bompenger 60,-). Det var overskyet i Kongsberg, men oppe ved Krøderen klarnet det skikkelig opp! Norefjellbakken var stappfull av entusiastiske skikjørere som var godt kledd for det kalde været.

Målet for turen var å få med kommunetoppen i Sør-Aurdal – Ørneflag (1243), og massivets høyeste topp – Sørbølfjellet (1284), også kalt Skarsnatten. Jeg fikk nesten dårlig samvittighet når jeg tråkket i stykker den fløyelsmyke puddersnøen opp Damtjernhallins bakker. Snøen glitret så sterkt at solbriller var kjekt å ha. Det er så flott å gå fjelltur i denne perioden i finvær, desemberlyset er definitivt det vakreste årstidene kan by på, selv om kulda er en lei bieffekt. Jeg fulgte en kvistet trasé opp de første bakkene, men forlot den da jeg kom innpå viddeplatået, kursen ble satt rett mot Ørneflag. Som jeg antok var det et svare strev å brøyte spor her oppe, så det ble ikke noe racertempo selv om jeg holdt koken. Hadde fire timer på meg til solnedgang, og ville gjerne rekke den innen jeg var på Sørbølfjellet.

Toppen som ses sentralt trodde jeg var Ørneflag, men det er Saunatten... Ørneflag ses mer til venstre der bak.
Sekken ved toppvarden på Ørneflag, dette er et fantastisk område!
Panorama del 1 fra Ørneflag (øst-sør-vest).
Panorama del 2 fra Ørneflag (vest-nord-øst).

I dag hadde jeg skodd meg enda bedre enn på Midtmaradalsturen, ekstratøy preget mye av sekkvekten i tillegg til nok drikke. Etter langt om lenge trodde jeg at jeg så Ørneflag, men da jeg nærmet meg viste det seg at det bare var Saunatten. Ørneflag solte seg et par kilometer lenger bak, og kilometerne gikk ikke raskt på dette føret! I bakken opp til toppen var snøen fastere, noe bena satte stor pris på. Utsikten var helt fantastisk, rett og slett! Herfra kunne man se store deler av Østlandet. Blant annet Toten, Jonsknuten, Norefjell, Hemsedal, Jotunheimen, Valdres og mye mer (se panoramabilder). Det ble tid til et par kopper saft og litt niste før jeg tok fatt på returen mot Sørbølfjellet. Heldigvis kunne jeg stort sett følge sporene jeg lagde på framveien. Lyset tunet over til rosa, og lysstyrken er akkurat passe til at det er behagelig å se på snøen uten solbriller. Jeg krysset hovedtraséen i nærheten av turisthytta Harehopp. Her var det faktisk folk ute og gikk fortsatt. Greit å få rørt seg litt før fyrverkeriene skal tennes på kvelden.

Endelig på toppen, nå kan de siste minuttene av solnedgangen nytes i fred.

Jeg rakk akkurat å nå toppen for å nyte de siste minuttene av solnedgangen. Det var fantastisk å følge sola før den sank bak Norefjell. Kulda tiltok raskt, og jeg heiv på meg litt klær før jeg rant tilbake til Damtjernhallin. Undervegs klarte jeg å tryne og få masse snø i ryggen, det var ikke akkurat gunstig når man på i utgangspunktet prøver å gå seg varm. Bakken ned mot bilen var herlig, og jeg fikk faktisk forsøkt meg på et par telemarksvinger.

Godt nyttår alle sammen! :)

Flere bilder

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.