Haugesundraid dag 1 (15.06.2013)

Tourcharakter Bergtour
Entfernung 27,0km
Höhenmeter 1.781m
Besteigungen Araseto (70m) 15.06.2013
Bjørndalsnuten sør (1.015m) 15.06.2013
Lammanuten (630m) 15.06.2013
Morgengry ved Fjellgardsvatnet. Dagens mål ses bak til høyre for sola.

Fredag etter jobb dro jeg og fattern på en lang biltur vestover langs E134 mot Haugesund. Denne helga skulle jeg få min revansje på de gjenværende kommunetoppene jeg manglet i området rundt denne nevnte vestlandsbyen. Revansje skulle det bli fordi jeg egentlig hadde planlagt disse turene i fjor påske, men da streiket bilen i nærheten av Uskedal og jeg måtte returnere hjemover med det samme. Værmeldingene var ikke de beste tidligere i uka, men nå på tampen så det ut til å ikke bli så verst likevel. Vi krysset fingrene! Litt før midnatt var vi fremme ved utgangspunktet for raidets første topp – Bjørndalsnuten i Vindafjord. Sov i bilen i en veilomme like etter Gislehaugen ved Fjellgardsvatnet.

Bjørndalsnuten i Vindafjord

Tidlig revelje kl. 05.15. Hadde litt tidspress i dag på grunn av at vi skulle rekke ferga til Utsira kl. 18.00 på ettermiddagen. Ute var det overraskende fint vær med soloppgang, lettskyet himmel og morgendugg i gresset. Første utfordring var å finne stien som skulle gå østover mot Bjørndalen. Gikk gjennom tunet på Gislehaugen og fant et svakt tråkk, men det viste seg at den egentlige stien var mye bedre og starter rundt 250 meter etter at man passerer Gislehaugen (se gps-track for returen). Etter hvert fant vi den merkede stien og vi kunne øke tempoet. Passerte Sjurdstølen etter 40 minutter og 3,1 km. Planen videre var å ta til høyre der det ifølge kartet skulle gå en sti mot Risvatnet, men denne stien så vi ingenting til. I stedet fortsatte vi bare langs den gode stien vi allerede var på. Ved Sørelva var ikke hengebrua montert for sommeren enda. Tross stor vannstand fant jeg noen steiner å hoppe på for å forsere elva. Pappa og Frigg (bikkja) valgte å gå litt lenger opp for å finne et bredt og roligere parti og vade over.

Vading av Sørelva.
Fin utsikt etter hvert som vi vinner høyde opp mot toppen.

Etter å ha vurdert for øye hvilken atkomst som så best ut mot toppen falt vi på valget om å gå direktevarianten opp sørvestflanken. Det var mer vegetasjon enn jeg hadde trodd, og dermed skulle det ikke være noen problem med tanke på at vi hadde med Frigg. Fant en brukbar rute oppover langs en fin og bar rygg som vi etter hvert omgikk til høyre da det dukket opp noen bratte avsatser. Frigg måtte ha hjelp noen steder, men vi så oss ut en bedre rute for returen for å unngå dette. Sikkert ikke den kuleste plassen å gå i tåke med tanke på rutefinning. Rundet etter hvert et hjørne mot venstre og slynget oss opp til topplatået hvor det var lettgått bort til den høyeste varden.

Pappa på toppen av Vindafjords tak.

Fra toppen var det flott utsikt til alle kanter. Den langstrakte platåbreen Folgefonna ruvet som en fristende bløtkake i nordøst, i sør var det bølgete landskap i retning Ryfylkeheiene og i vest kunne vi skimte havet og et mangfold av øyer. Ble sittende her en stund før vi returnerte via omtrent samme variant som på vei fram.

4t 50min
1050 høydemeter
15 km

Lammanuten i Tysvær

Den tyngste etappen på raidet var nå over etter å ha vært på Bjørndalsnuten. Neste topp som ventet var Lammanuten på Haugalandet. Parkerte ved et P-skilt sør for 42-vannet ved Bordalsbekken. Her var det skiltet mot Lammanuten. Fulgte i starten en bratt grusvei 1,3 km opp til et småkraftverk. Herfra videre på sti gjennom skog, svaberg og myrer til foten av fjellet. Jevn stigning opp ryggen til toppen. Den første varden du ser er til informasjon en luretopp, høyeste punkt ligger rundt 100 meter lenger bak. Så om du har «førstemann til varden»-konkurranse med turkameraten din er du nå advart om at du må spare krefter til den siste sletta. :)

Undertegnede koser seg på toppen av Lammanuten.

Toppen bød på kremutsikt med 360 graders panorama. En populær og fin topp! Tilbake gikk vi i ett sett uten å konversere så mye. Tenkte bare på pizzamiddag i Haugesund nå. Avsluttet turen med et forfriskende bad i Bordalsbekken før vi duret videre.

2t 55min
660 høydemeter
11 km

Araseto i Utsira

Etter en bedre pizzamiddag på Dolly Dimple's i Haugesund tok vi 18.00-ferga til Utsira, Norges minste kommune i befolkning som er en øy 2 mil uti havgapet. Litt halvurolig sjø, men spenningen av å følge med på fotballkampen Norge-Spania hjalp på å glemme kvalmen. Vel framme etter en drøy time på ferga kjørte vi opp til Utsira Fyr. Høyeste punkt på øya som kalles Araseto, ligger et steinkast nord for fyrtårnet. Den var såpass teknisk enkel at jeg like gjerne beholdt crox-skoene på hele veien opp. Fin plass hvor man lett kan finne roen i sjela!

Utsira Fyr - Norges høyestbeliggende fyrlys.
Meg på toppen av Araseto på Utsira. For anledningen i crox og dongeribukse.

Siden siste ferga tilbake hadde gått for dagen ble vi værende på øya. Tok en liten tur i Austmarka der jeg visste at det fantes en del fine buldreområder. Hadde med klatreskoa i tilfelle jeg fant noe bra. Gikk noen ruter, og forsøkte meg på «Vidsyn» (7b/7b+) på Ruggesteinen, men denne var godt over mitt nivå. Uansett, et fantastisk strøkent skråriss som hadde vært moro å klare. La oss til for natten i bilen ved en snuplass bak murtårnet som ligger på høyden 200 meter øst for fyrtårnet.

Solnedgang på Utsira.

Neste dag bar det tilbake til fastlandet med 09.00-ferga for å fortsette toppsamlingen.

Kart

Zoom inn mot nålene for nøyaktig inntegnet rute.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.