Larstinden (15.08.2023)

Besteigungen Larstinden (2.108m) 15.08.2023
Nørdre Larstinden (2.077m) 15.08.2023
Besuche anderer PBE Snøheim (1.474m) 15.08.2023

Føringstur for Kåre til Larstinden. Planen var også å forlenge turen med Snøhettatraversen, men pga forholdene utgikk den planen. Startet kl. 04:00 fra Snøheim og gikk i jevn tralt inn til 1639-vannet innerst i Svånådalen. Brukte 3t 20min til nordenden av vannet. Det var yr i lufta, lave skyer og svært (!) glatte steiner. Nådde nordtoppen på Larstinden, og der tok vi på oss klatreutstyr. Ryggen videre bortover var særdeles glatt nå som det var vått. Det første smale punktet etter nordtoppen føltes nokså krevende ut, men vi kom over med stor forsiktighet. Tok selv en rappell ned i skaret mellom nordtoppen og hovedtoppen. Trangt gjennom sprekken, og noe mer klyving før vi var på hovedtoppen. Det blåste og regnet, og vi trakk deretter nedover vestryggen. Forholdsvis grei å følge, men kom etter hvert til et ekkelt sva der det var bedre å omgå i nordsiden. Kom etter hvert til et rappellfeste som fører videre ned til et nytt rappellfeste. Vi tok to rappeller fra hvert feste. Fra det siste festet rappellerte vi direkte vestover i stedet for ned i renna mot sør pga mindre løse steiner over kanten. Måtte ta en liten taulengde opp igjen etter siste rappell. Deretter var det bare å rusle forsiktig ned til sadelen i sør og ned ura tilbake til stien. Så var det bare sjarmøretappen ut igjen til Snøheim.

Skuer opp mot Store Langvasstinden.
Fjellet gir og fjellet tar... Minnesmerke etter en skredulykke på Larstinden februar 1992. Finnes inne ved 1639-vannet.
Like før nordtoppen på Larstinden.
Sprekken som fører videre mot Larstinden.
Kort rappell ned i skaret mellom Larstinden og nordtoppen.
Toppen av Larstinden.
Siste rappell ned fra Larstinden. På begge rappellene holdt det med ett 50-meterstau.
Litt klatring opp igjen etter siste rappell. Deretter var det av med klatreselen.
Vel nede og i havn på t-stien.

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.