Fjellstulfjellet og Vinbekkhorn (22.02.2013)

Startpunkt Jerpetjønnshovet (468m)
Tourcharakter Schneeschuhtour
Tourlänge 2h 19min
Entfernung 8,4km
Höhenmeter 500m
Besteigungen Fjellstulfjellet (786m) 22.02.2013
Vinbekkhorn (778m) 22.02.2013

Siden det var vinterferie fikk jeg fri fra jobben denne fredagen. Jeg skulle delta på Rjukan Ice Festival som gikk av stabelen kommende helg. Kjørte på formiddagen fra Asker og fant ut at det passet greit med en liten topptur på veien. Parkerte ved turistskiltet på Jerpetjønnshovet like ved gatekjøkkenet som ligger på nordsiden av E134 mellom Notodden og Kongsberg. Været var helt ok og jeg valgte å ta trugene fatt i dag. Fulgte blåmerket løype opp en ferdigtråkket sti i snøen til Fjellstulfjellet. Fin skau å traske i og undervegs passerte jeg en flott bålplass med fin utsikt vestover mot blant annet Lifjell og Gaustatoppen (som lå i tåka). Videre opp til toppen var det ikke like mange som hadde gått, kun et par før meg med truger. Ganske bratt det siste stykket til toppen, men her går det an å runde rundt til høyre om man ønsker en slakere vei. Kjempefin utsikt fra toppen med spredt furuskog som kan minne om Blefjell.

Toppen av Fjellstulfjellet.

Jeg hadde kun brukt tre kvarter opp hit så jeg bestemte meg for å stikke bort til Vinbekkhorn også. Det var en som nylig hadde gått stien bort dit med truger, men det var ikke veldig fint å følge dette tråkket og utenfor var det ganske dyp snø. Da jeg kom til stiskillet ved Bjønntjønn måtte jeg tråkke egen løype videre bort til toppen. Fint der også, men nå begynte jeg å slite så smått med gnagsår og for en gangs skyld hadde jeg ikke tatt med noe plaster eller sportsteip. Typisk! Da ble det bare å gå forsiktig ned stien fra Bjønntjønn til Jerpetjønnshovet og gjøre videre behandling ved bilen. Uansett ble dette en fin tur i et hyggelig terreng!

Startzeitpunkt 22.02.2013 11:46

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.