Like lett som Tron (18.01.2013)

Tourcharakter Autotour
Karte
Besteigungen Atacama 4740 (4.740m) 18.01.2013

Vi hadde ankommet Atacama lufthavn ved Copiapo i fly fra Santiago 17. september. Her leide vi oss en Mitsubishi L200 4*4 pickup som vi kunne leke oss med de neste ti dagene. Etter en natt i Copiapo (vanskelig å finne ledig hotell grunnet Dakar rally) ble det storhandel av mat og 100 liter vann på Lider Hipermercado før det bar ut i den øde og Atacamaørken, verdens tørreste plass. Før vi kom til checkpointet Maricunga måtte vi over et pass på rundt 4500 moh. Atacama er kjent for mange 4*4 egnede veier rundt omkring så vi så oss ut en topp med brukbar primærfaktor som det gikk vei opp til. På toppen var det noen installasjoner på 4740 moh. Akklimatiseringen fra Aconcagua kom godt med på disse utfluktene. Deretter bar det videre til checkpointet der vi fant ut at det ikke var mulig å få kjøpt drivstoff og vi hadde ikke nok til å komme oss til Ojos del Salado basecamp og hjem igjen... Dermed måtte vi bite i det sure eplet og kjøre tilbake snaue 150 km til El Salvador der nærmeste bensinstasjon lå.

Øyvind*2 på toppen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.