Isklatring i Gjerdingje (15.12.2022)

Tourcharakter Eisklettern
Tourlänge 3h 12min
Entfernung 2,8km
Höhenmeter 81m
Besuche anderer PBE Gjerdingje p-lomme (410m) 15.12.2022

Føringstur for Ellen oppover Gjerdingje i Lom. Gjerdingje er en fantastisk isklatretur i et bratt juv. Vi hadde satt igjen en bil oppe ved Byrsætri i og med at vi håpet å toppe ut og kunne rusle rett bort dit etterpå. Veien oppover Kleppdalsvegen er vinterstengt så kjøring er på eget ansvar. Turen begynte i en parkeringslomme like etter avkjøring opp mot Kleppdalsvegen. Ruslet rett bort til brua over Gjerdingje og fulgte bekken herfra. Turen oppover Gjerdingje består av en rekke opptak som er fra 10-30 meter høye. Opptakene er trolig litt lenger i helt øverste del. Vi kom omtrent halvvegs, like etter en 20 meter lang taulengde som var den bratteste så langt (WI4). Utenom denne var det meste av klatringen grad WI2-3. Mye varmt grunnvann etter en fuktig høst har gjort til at bekken ikke var fullstendig isdekt helt opp. Midtvegs kom vi til en kulp som vi ikke klarte å forsere uten å bli våt. Sideveggene er både bratte og spektakulære, men for bratte til at vi turte å klatre der uten fjellsikringsmidler. Valget om å snu ble derfor relativt enkelt. Ble omlag fire-fem rappeller på 30 meter før vi kunne baile ut av juvet og bort til Kleppdalsvegen og bilen.

Isklatring er gøy!
Den bratteste taulengden (WI4).
Hit, men ikke lenger i dag.
Rappellering ned igjen.
Fornøyd tindevegleder selv om vi ikke kom helt til toppen :)

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.