Storgalten i Bjarkøy (30.09.2012)

Startpunkt Skjellesvika (11m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 4h 19min
Entfernung 10,1km
Höhenmeter 1.012m
Besteigungen Skjellesvikgalten (987m) 30.09.2012

Jeg og pappa Grytøya kvelden før, våknet til ok vær med litt skyer som heldigvis lå høyt over toppene. Dagens korte tur ble Storgalten, en kommende eks-kommunetopp har jeg funnet ut siden Harstad og Bjarkøy slår seg sammen snart. Var usikker på om det gikk noen sti til topps, men vi parkerte ved Skjellesvika som de fleste andre. Fortsatte gjennom et gårdstun og oppover en traktorvei som etter hvert førte oss inn i et granskogholt. Ser i ettertid at jeg burde tatt til venstre der det var merket med en rød pil. Ble en del plundring og vi valgte etter hvert å krysse over på venstre side av elva i Skjellesvikdalen. Her fant vi en flott sti som førte oss opp til Skjellesvikvatnet. Herfra var det kun utydelige tråkk mot Skjellesvikskaret. Hadde i utgangspunktet peilet meg inn på Ole-Petter sine koordinater for innsteg til en renne fra Skjellsvikskaret, men jeg og pappa syntes det så greit ut å ta en mer direkte variant uten å gå opp i skaret. Det var bratt, men ingen store vanskeligheter annet enn litt løs ur noen steder lenger oppe. Sola gjorde seg mer gjeldende, men vinden økte også på da vi omsider kom oss opp på topplatået og ruslet bort til toppen som heldigvis ikke var snødekt, kun litt rim på steinene.

Meg på toppen av Storgalten. Kvass egg bak ut mot 957-toppen.

Koste oss med utsikten en stund og sendte mms til bestefar som printet bildet ut fra pcen:) Her var det i alle fall flott og vi hadde flaks med tanke på at vi hadde mye mer blå himmel enn andre plasser vi kunne skue mot. Ned igjen ruslet vi samme vei som opp bortsett fra at vi fortsatte langs stien på sørsida av elva i Skjellesvikdalen. Mye bedre på denne sida! Litt uheldig var vi da vi da vi måtte vente snaut 3 timer på neste ferge tilbake mot Harstad. Fergemannen var ikke akkurat i sitt blideste hjørne da jeg kjørte om bord på båten etter at bommen åpnet; «du skal da ikke kjøre om bord på båten før du har fått beskjed, selv om et hus står med døra åpen betyr det ikke at du bare kan gå inn, slik er det i alle fall her i nord!». At det går an å være så sur...

Etter fergeturen ventet en snaut 60 mil lang kjøretur til Alta der vi møtte Øyvind på en campinghytte på Kronstad camping. Finnmarkseventyret neste...

Startzeitpunkt 30.09.2012 09:18

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.