Rasletinden via breen (07.10.2021)

Tourcharakter Hochtour
Tourlänge 8h 16min
Entfernung 19,5km
Höhenmeter 1.041m
Besteigungen Rasletinden (2.105m) 07.10.2021

Føringstur til Rasletinden via breen vest for toppen med Ole-Anders (deltaker), Anne (vertskap Gjendesheim/Flya1389) og Mari Wedum (på bedriftsbesøk for Visit Jotunheimen). Startet ovenfor Heimdalsmunnen og begynte dagen med å vade over flere av Raslebekkene for å komme oss inn i Leirungsdalen. Kunne nok parkert litt høyere oppe enn det vi gjorde. I utgangspunktet var det lite vannføring, men pga frostnatt og is på steinene i elva var det vanskelig å hoppe fra stein til stein. Flaks jeg hadde gamasjer. Kom oss inn i Leirungsdalen og tok en matpause ved Tyskerplassen der elva fra breen vår kom ned i Leirungsåe. Deretter bar det oppover mot breen. Flotte svaberg langs med elva. Fra og med 1500 moh lå det snø i terrenget. Heldigvis hadde snøen vært utsatt for varme slik at den nå var stort sett bærende.

Innover Leirungsdalen.
Ved Tyskerplassen. Munken bak. Vi fortsatte innover dalen til venstre for denne.
Breen vår kommer til syne.

Vel inne ved brekanten var det på med sele, tau og isøks. Grei vandring opp til det partiet det ble brattere. Herfra og opp var det rundt 30-35 grader bratt. Heldigvis var det ikke ren blåis, men snø slik at jeg kunne lage gode trinn. Forserte flere bresprekker som gjorde ferden interessant og ga en ekte følelse av å være på bretur. Vel oppe på platået var det av med breutstyret og deretter gå videre bort og opp på toppen av Rasletinden i skikkelig vinterlige forhold. Flaks at det også her var bærende snødekke med litt pudder oppå. Null sikt og en del vind på toppen, så vi ble ikke lenge før vi fortsatte ned igjen. Rundet Øystre Rasletinden i vestsida for å spare noen høydemeter før vi etter hvert trakk inn på merka sti som førte oss til Flya1389 der vi hadde satt igjen en bil. Line på Flya1389 disket opp med deilig kakao m/krem og spesialvaffel med ost og spekeskinke. Nam!

På breen.
Sprekker på breen. Vi holdt et stykke på venstre side.
Mektig inne i holet.
Vaffel på Flya1389 neste!

Takk for turen, og en ekstra spennende variant til topps av Rasletinden! :)

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.